הקשר בין הפרעת קשב וריכוז לבין קשיי דיבור ושפה וקשיי לימוד

 הפרעת קשב וריכוז בילדים עם ליקויי  דיבור ושפה
(ADHD and Speech, Language Impairment ( SLI

קשר חזק בין ADHD לליקוי דיבור ושפה (SLI). בילדים עם ADHD בממוצע 40%-50% יש ליקוי דיבור ושפה. קשיי שפה ב-ADHD מגבירים סיכון לקשיי קריאה בבגרות. לא ברור אם קשיי שפה ב-ADHD מגיבים לטיפול (מתילפנידט?) סימפטומים זהים ל-ADHD ול-SLI : דברנים, מתפרצים, מתקשים לעמוד בתור, אינם קשובים, מתקשים להתמיד בריכוז. 50% מילדים שאובחנו עם קשיי  דיבור (LI )  יש קריטריונים של ADHD. י38% מהילדים בגילאי 7-14 שנים הנשלחים לפסיכיאטר אובחנו קודם עם LIי . ADHD +  SLI מנבא התפתחות פחות טובה מכל הפרעה לחוד. לפיכך, באבחון ADHD חשוב להעריך את SLI.                     

    הפרעת קשב וריכוז בילדים עם דיסלקסיה והפרעות למידה
(ADHD and Dyslexia, Learning Disorder (LD

20% מכלל הילדים יש בעיה מסוימת בלימודים. 10% מהילדים מאובחנים עם לקות למידה ספציפית. רבים מהילדים עם LD אינם מאובחנים לפני כיתה ב'. דיסלקסיה – קושי בקריאה ובדיבור, מהווה 80% מקשיי למידה LD. קשיים בתהליך רכישת הקריאה מכיתה א'. הקריאה איטית ורצופת שגיאות. אין קשר ל IQ. יותר בבנים מבנות.  הקשר בין דיסלקסיה לדיסגרפיה (הפרעות כתיבה ואיות) אינו מובן. לדיסלקסיה יש רקע תורשתי ובסיסה גנטי. יש גן משותף עם ADHD. המנגנון הפתולוגי המחולל את הדיסלקציה טרם פוענח. איטיים בקריאה, נדרש קטליזטור לייצר הצלחה. הדיסלקציה אינה נעלמת עם הגיל, אך לרוב ביטוייה משתנים עם הגיל. חלקם בעלי יתרונות: תהליך מחשבה מצוין, תפישתיים, יכולת לקבל תמונה מלאה ולפשט, חושבים מחוץ לקופסה, ביצועיים,קשיי והישגיים. ADHD  קל +  LD מחמיר את הפרעת הקשב והטיפול בה מומלץ. 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s