מחצית מהרופאים מאמינים שיש הסטת תרופות ממריצות להפרעת קשב וריכוז בקרב בני נוער; סטודנטים לא רואים בשימוש לרעה בתרופות ל-ADHD כרמאות 18% משתמשים בממריצים כדי לעזור להם בלימודים

 50% מהרופאים מאמינים שיש הסטת תרופות ממריצות להפרעת קשב וריכוז בקרב בני נוער

Nearly 50 percent of physicians believe diversion of ADHD stimulant medications among teens is a problem, Andrew Adesman, MD, senior investigator and chief of developmental behavioral pediatrics at Cohen Children's Medical Center of New York.  North Shore-Long Island Jewish (LIJ) Health System. , 3 May 2014

שני מחקרים שנעשו לאחרונה על ידי חוקרים במרכז הרפואי לילדים כהן בניו- יורק בדקו את: אלף, הידע ועמדות הרופאים על הסטת תרופות ממריצות להפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD ) לאחרים. בית, עבודת הרופאים בפרקטיקה כדי למנוע בקרב מטופליהם הסטת תרופות לאחרים. תוצאות המחקר הראו כי בעוד שמחצית מכל הרופאים שהשתתפו בסקר מאמינים שהסטת תרופות נפוצה בקרב בני נוער עם הפרעות קשב וריכוז, רובם מעולם לא קיבל הכשרה בנושא. יתרה מזאת, כשליש מהרופאים מוצאים עצמם מייעצים לבני נוער על ההשלכות הבריאותיות והמשפטיות של הסטת תרופות מעוררות, בעוד אינם יודעים ולא מרגישים מוסמכים לעשות זאת.
הסטה של תרופות  ממריצות (Stimulant) להפרעת קשב וריכוז על ידי תלמידי תיכון ובקולג' זו תופעה נרחבת, כמו בני נוער עם ADHD שלעתים קרובות משתפים גלולות עם בני גילם שאין להם את ההפרעה, כדי לנסות לשפר את הביצועים האקדמיים שלהם. רופאי ילדים רבים לא מרגישים עצמם מתאימים לייעץ לחולי הפרעות קשב וריכוז שלהם על הסטת תרופות ממריצות, ואינם מודעים על ההשלכות המשפטיות ובריאותם של נערים ללא ADHD הלוקחים תרופות ללא מרשם מבוקר.
הסקר ניתח תגובות 815 רופאים המתמחים בהפרעות קשב וריכוז: נוירולוגים ילדים, פסיכיאטרים לילדים ורופאי ילדים התפתחותיים.
ב 12 חודשים אחרונים נמצא כי 59% מהרופאים חושדים שחלק מהמטופלים עם הפרעות קשב וריכוז מסיטים לאחרים את התרופות שלהם. 54%  מהרופאים סברו שחלק מהחולים הגזימו בסימפטומים כדי להשיג תרופות ממריצות ולהסיטם לאחרים. 66% מהרופאים חשדו בעת הערכת בני נוער לאבחון ראשוני של הפרעת קשב וריכוז, כי חלק מהחולים מנסים להשיג תרופה ממריצה כדי לשפר את הביצועים האקדמיים. רופאים שהשתתפו בסקר האמינו גם שחולים רוצים את התרופה גם כדי לרדת במשקל (40%) או להסיט את התרופה הממריצה שלהם לאחרים (% 39).

המחקר הראה גם כי הרוב המכריע של הרופאים לא קיבל הכשרה בבית הספר לרפואה (73%) למניעת הסטת תרופות מרשם, בתקופת התמחותם (57%) או בפלושיפ (51%). כאשר רופאים נשאלו אם יש הבדל בהשלכות המשפטית של מכירה לעומת נתינה חינם של תרופה ממריצה, 19% בחרו בתשובה לא נכונה, ו- 36%  לא היו בטוחים. ד"ר Adesman אמר כי בעיני החוק, אין כל הבדל בין מישהו שמוכר או נותן חינם את התרופה לאחר; הם שניהם בדין אחראים להפצה בלתי חוקית של חומר מבוקר. מדובר גם בסיכונים בריאותיים, מטופל הלוקח תרופות ל-ADHD עבר טיטרציה לאורך זמן עד מינון מסוים. אם מישהו אחר לוקח מינון של אדם אחר זה עלול להיות מסוכן, כי תרופות יכולות להוביל לסיכונים פוטנציאליים, במיוחד אם יש מחלת לב מוסוות.
בעוד שניתן להשתמש באסטרטגיות מניעה רבות כדי למנוע הסטת ,תרופות ממריצות אחרות ע"י: חוברות מידע הדרכה לתרופות ממריצות, חוזה תרופות , ספירת התרופות, הגבלת כמות התרופה, ייעוץ, ושיטות אחרות, המחקר הראה כי בעוד שמעודדים רופאים להשתמש באסטרטגיות אלה, רוב הרופאים לא מאמינים שהאסטרטגיות מועילות. לכן, חשוב ללמד ולחנך ללא הרף רופאים המטפלים בחולים עם ADHD על בעיות הסטת תרופות ממריצות ולהיות פעילים שזה לא יקרה.
הערותיי: שני מחקרים חשובים, שתוצאותיהם ממחישות עד כמה ישנה בעיה בתרופות מרשם בפיקוח (סטימולנטים) הנמכרות לבני נוער ו/או מועברות אליהם ללא תמורה. זה נגרם, כפי שאני נוכח גם בארץ, כתוצאה מאבחון קליל של הפרעת קשב וריכוז, ורישום קל של מרשמים לתרופות ממריצות. תופעות הקיימות גם אצלנו. כדי למנוע אותן: יש לבצע אבחון מלא ומקיף של ADHD  ולשקול בכובד ראש המלצה לטיפול בתרופות; יש להבחין מתי מתבגרים מחריפים את הסימפטומים שלהם כדי לקבל את האבחנה ותרופות ממריצות בצידה; להימנע מלהסתמך על בדיקה ממוחשבת בה יכול הנבדק לפעול שלא באמינות כדי לקבל אבחנה ותרופה ממריצה; להימנע מרישום מרשם במינונים לא הגיוניים, כדוגמת רופאה מתמחה בהפרעת קשב שהתייעצה איתי על בוגר שבטיפולה, שרופא פסיכיאטר המליץ לו לקחת 5 כדורי ריטלין רגיל (50 מג' ריטלין) שלוש פעמים  ביום, לאחר ששלושה כדורים 3 פעמים ביום לא עזרו לו. המלצתי לרופאה שלא תעז מלרשום לו מינון כזה כי האחריות תיפול עליה. מקרה כזה הוא בעיניי חשוד שהבוגר עושה שימוש לרעה בתרופות למכירתן. אגב, ישנה כבר תופעה שבמועדוני לילה מחלקים כדורי ריטלין כאלה (10 מג' רגיל) למעגל הרוקדים בנוסף לאלכוהול; על רופאי ילדים להדריך וללמד את המטופלים שלהם על הפרעות קשב וריכוז ועל ההשלכות הבריאותיות של שימוש לרעה, ועל ההשלכות המשפטיות העלולות להתעורר אם מוכרים או נותנים תרופה ממריצה שלהם.

סטודנטים לא רואים בשימוש לרעה בתרופות ל-ADHD כרמאות
18% משתמשים בממריצים כדי לעזור להם בלימודים

Many Ivy League students don't view ADHD medication misuse as cheating: 18 percent use stimulants to help them study,a study presented May 3, at the Pediatric Academic Societies (PAS) annual meeting in Vancouver, British Columbia, Canada

מחקר חדש מצא כי אחד מכל חמישה סטודנטים דיווחו על שימוש לרעה בתרופות מרשם מעוררות בתקופת הלימודים, ושליש מהסטודנטים לא ראו בזה כשימוש לרעה, כרמאות. מחקרים שנעשו לאחרונה הראו כי תלמידים ללא הפרעת קשב וריכוז (ADHD) עושים שימוש לרעה בתרופות אלה בתקווה להשיג יתרון אקדמי. כך עולה ממחקר שהוצג במאי 3, בכינוס שנתי של האגודות האקדמיות האמריקאיות לרפואת ילדים (PAS) בוונקובר, בריטיש קולומביה, קנדה. מחקר זה בחן את השכיחות של שימוש לרעה בתרופות במכללה מאוד סלקטיבית והאם תלמידים מאמינים שימוש לרעה בתרופות ל-ADHD הוא סוג של רמאות.
תוצאות המחקר: 18% מהסטודנטים דיווחו על שימוש לרעה בסטימולנטים למטרה אקדמית לפחות פעם אחת, ואילו 24% אמרו שהם עשו זאת בשמונה או יותר פעמים; תלמידי תיכון וחטיבת ביניים דיווחו שיעור גבוה יותר של שימוש לרעה בממריצים (24%);  69% מהם עשו שימוש לרעה בממריצים כדי לכתוב מאמר, 66%  כדי ללמוד לבחינה, 27% לעבור מבחן; 33% מהסטודנטים אינם חושבים ששימוש לרעה בסטימולנטים למטרות אקדמיות היה סוג של רמאות, בעוד 41% חשבו שזה רמאות, 25% לא היו בטוחים.
בעוד שאוניברסיטאות רבות מטפלות באלכוהול ושימוש בסמים כבלתי חוקיים, ויוצאות בקמפיינים בריאות ואיכות חיים לסטודנטים, רובם לא התייחסו לרעה לשימוש בתרופות מרשם מעוררת למטרות אקדמיות, אמר חוקר בכיר Adesman , MD, FAAP , מנהל מחלקה לרפואת ילדים התפתחותית התנהגותית בסטיבן ואלכסנדרה כהן המרכז של ניו יורק לרפואת ילדים. תוצאות הסקר גם הראו כי תלמידים שנעשו שימוש לרעה בממריצים היו סיכוי גבוה יותר כדי להציג את זה כתופעה שכיחה בקמפוס שלהם בהשוואה לתלמידים שמעולם לא עשו שימוש לרעה בתרופות ל-ADHD. באופן ספציפי, 37% מאלה שעשו שימוש לרעה בתרופות מרשם ל- ADHD חשבו שיותר מ 30% מהתלמידים עשו זאת לעומת רק 14% מתלמידים שמעולם לא עשו שימוש לרעה בתרופה ממריצה.
ממצאי מחקר זה ומחקרים דומים מהווים אתגר לרופאי ילדים אמר ד"ר Adesman , כדי שחלק מתלמידי התיכון והקולג' דיווחו כהעמדת פנים של תסמיני הפרעות קשב וריכוז כדי להשיג תרופה ממריצה. רופאים צריכים להיות יותר זהירים ושמרניים לכל אבחון חדש להפרעות קשב וריכוז בבני נוער. בנוסף, על רופאי ילדים לעשות יותר כדי להדריך וללמד את המטופלים שלהם על הפרעות קשב וריכוז ועל ההשלכות הבריאותיות של שימוש לרעה, ואת ההשלכות המשפטיות העלולות להתעורר אם מוכרים או נותנים תרופה ממריצה שלהם. חשוב גם לקחת בחשבון את ההשלכות האתיות של שימוש לרעה בתרופות מעוררת מרשם בתחום השכלה גבוהה.
מטרת המחקר להגביר למודעות גדולה יותר ולקיום דיון ציבורי רחב על השימוש לרעה בתרופות כמו ריטלין או Adderall למטרות אקדמיות. חשוב שהנושא יועלה ויידון  מנקודת מבט רב תחומיות, כנושא רלוונטי בחברה המודרנית של ימינו, לעיסוק ברפואה, בהשכלה גבוהה ובאתיקה .

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s