מחקר בילדים: פחות שינה – יותר השמנה

 פחות שינה כרוני בילדים גורם להשמנת יתר

Chronic insufficient sleep increases obesity, overall body fat in children, Elsie Taveras, MD, MPH, chief of General Pediatrics at Mass General Hospital for Children (MGHfC)  and lead author of the Pediatrics paper investigators, Pediatrics, June 2014

זה אחד המחקרים המקיפים ביותר שנעשו, בו נבדק קשר פוטנציאלי בין שינה מופחתת לבין השמנה בילדות. במחקר נמצאו ראיות משכנעות שילדים אשר ישנו באופן עקבי פחות משעות השינה המומלצות בינקות ובילדות מוקדמת, זה גורם סיכון בלתי תלוי ומשמעותי בילדים גיל 7 שנים, להשמנת יתר או לעלייה בשומן הגוף הכולל. המחקר מ- Mass General בי"ח לילדים, פורסם בגיליון חודש יוני של Pediatrics. בניגוד למספר מחקרים שפורסמו, במחקר זה לא נמצאה "תקופה קריטית" מסוימת להשפעת שינה מופחתת על העלייה במשקל מאוחר יותר. במחקר זה, נמצא כי שינה מופחתת בכל גיל בילדות מהווה גורם סיכון להשמנה.
בעוד מחקרים קודמים מצאו ראיות לקשר בין השינה והשמנה בילדים צעירים ע"י שימוש באמצעים של אינדקס מסת גוף (BMI), הקובע השמנה בהתבסס אך ורק על גובה ומשקל. במחקר הנוכחי ניתחו נתונים בתקופה ארוכת טווח, על השפעות הבריאותיות של מספר גורמים במהלך ההיריון ולאחר הלידה. המידע ששמש מחקר זה נאסף מאימהות בראיונות פנים מול פנים, כאשר ילדיהם היו בגיל 6 חודשים, 3 שנים, 7 שנים. ומהשאלונים, כשהילדים היו בגילאי 1, 2, 4, 5 ו -6 שנים. בין יתר השאלות, האימהות נשאלו כמה זמן הילדים שלהם ישנים בלילה וגם במהלך התנומות במשך היום, ובמהלך יום ממוצע. המדידות שבוצעו בביקור בגיל 7 שנים כללו לא רק גובה ומשקל, אלא גם שומן גוף כולל, שומן בטן, מסת גוף רזה, ומותן והיקפי ירך. המדידות נעשו בצורה מדויקת ביותר, המשקפת סיכוני הבריאות בלב וחילוף חומרים, יותר מאשר מדידת מסת הגוף BMI בלבד.
שינה קצרה הוגדרה כפחות מ-12 שעות ביום מגיל 6 חודשים עד גיל 2 שנים; פחות מ- 10 שעות ביום בילדים בגיל 3 -4 שנים; ופחות מ-9 שעות ביום בילדים בגיל 5 עד 7 שנים.
בהתבסס על דיווחי האימהות בכל גיל, ילדים בודדים חולקו בציון שינה המכסה את כל תקופת המחקר, בין  ציון 0 שייצג את הרמה הגבוהה ביותר של  שינה, לבין ציון 13 המעיד שלא דווח כלל על שינה קצרה .
ילדים עם רמות שינה קצרות ביותר, הראו בכל המדידות השמנת יתר, ובהם שומן בבטן הנחשב מסוכן במיוחד. הקשר היה עקבי בכל הגילים, ולא הייתה תקופה קריטית של הגיל לאינטראקציה בין שינה למשקל. משכי שינה נמוכים היו שכיחים יותר בבתים עם הכנסה נמוכה ועם פחות חינוך אימהי ובקרב מיעוטים אתניים; אולם הקשר בין השינה להשמנה לא שונה בהתאמה לגורמים אלה ואחרים.
יש צורך במחקר נוסף, להבין כיצד משך שינה משפיע על הרכב גוף, מנגנונים אפשריים יכולים לכלול את: השפעת שינה על הורמונים השולטים ברעב ושובע; השיבושים בקצב היממה או מסלולים גנטיים משותפים אפשריים הכרוכים בשינה ובחילוף החומרים;  יכולת ירודה כדי לקבל החלטות טובות על בחירות מזון והתנהגויות אכילה הנגרמות על ידי חוסר שינה; או שיגרה בבית מובילה לשעות שינה מופחתת וצריכת מזון מוגברת; שינה בלתי מספקת עשויה גם להוביל להזדמנויות מוגברות לאכול במיוחד אם באותו זמן מבלים בפעילויות בישיבה, כמו צפייה בטלוויזיה, בעת אכילה וחשיפה לפרסומות למזונות לא בריאים נפוצים למרות שזקוקים עוד ניסויים כדי לקבוע אם שיפור שינה מוביל להפחתת השמנה, עכשיו ניתן להמליץ ​​לרופאים ללמד ילדים צעירים והוריהם דרכים להשיג שנת לילה טובה יותר, לרבות קביעת שעת שינה עקבית, הגבלת אוכל ונוזל המכיל קפאין בסוף היום, ומניעת הסחות דעת הייטק בחדר השינה. כל אלה יעזרו לקדם הרגלי שינה טובים, שגם עשויים: להגביר את הערנות לבית הספר או לעבודה, לשפר את מצב הרוח, ולשפר את האיכות הכוללת של החיים.
הערותיי: רבים המחקרים בנושא הקשר בין השמנה להפרעות אחרות. ציטוט ממחקרים בארה"ב: בילדים שמנים יש יותר הפרעות קשב וריכוז (ADHD) והפרעות נפשיות אחרות; בשליש מהילדים עם הפרעות קשב וריכוז מתלווה השמנה והפרעות אכילה, ובשליש נוסף מילדי ADHD יש הפרעות שינה;  ילדים עם ADHD נמצאים בסיכון להיות שמנים ולא פעילים גופנית בהתבגרותם (מחקר מפינלנד); לפציינטים שמנים (עם הפרעות אכילה) וסימפטומים של הפרעת קשב וריכוז – יש פרוגנוזה גרועה יותר; גברים שאובחנו בילדותם עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD), הסיכוי שיהיו שמנים גדול פי שניים יותר מאצל אנשים שלא אובחנו ADHD בילדותם; סימפטומים של התנהגות אימפולסיבית וקשיים ארגוניים מובילים לבחירת מזון גרועה ולהרגלי אכילה בלתי מסודרים, דבר המצריך מעקב ממושך אחרי ילדים עם ADHD על הסיכון להשמנה; השמנה בילדים עלולה לגרום לנזק רפואי ונפשי רציני כבר בילדותם, מכאן החשיבות הרבה למודעות להשמנה, לאיתור גורמיה, למניעתה ולטיפול בה ובהפרעות הנלוות לה.
מחקר ממושך וחשוב זה מבי"ס לרפואה בהרווארד, מוכיח כי חסר שינה בילדים מהווה גורם סיכון רציני להשמנה. סביב הקשר במקבילית הכוחות בין: חוסר שינה – השמנה – נזק גופני רפואי – והפרעות נפשיות, נעשו מחקרים רבים, ועדיין השאלות בעינן: מה קודם למה? מה גורם למה? ומה משפיע יותר על מה? אולם כיום נהיר די לנו הרופאים, גם ממחקר זה, כדי שנמליץ למטופלינו דברים בסיסיים על תזונה נכונה למניעת השמנה, והרגלי שינה נכונים לשינה מספקת. כצעד ראשון חיוני לבריאות הגוף והנפש. 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s