שיפור בכישורי הורות אצל הורים עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD) המטופלים בתרופות
Parenting skills improve in ADHD parents with medication, Penn State Milton S. Hershey Medical Center, 30 July 2014
כישורי הורות של בוגרים עם הפרעת קשב וריכוז משתפרים כאשר הם מטופלים עם תרופות. לפחות 25% מהילדים שהופנו למרפאות עם הפרעת קשב והיפראקטיביות, יש להם הורה עם הפרעות קשב וריכוז. הורים עם הפרעות קשב וריכוז נמצאים בסיכון מוגבר להורות בעייתית. העובדה שיש הורה עם הפרעת קשב וריכוז, מקטינה גם את הסיכוי שילדיהם עם ADHD יגיבו ביעילות לטיפול תרופתי או נפשי. החוקרים בחנו 20 הורים של ילדים בגילים 5 עד 12, כאשר לשני ההורים יש הפרעת קשב וריכוז. הורים הוערכו כדי לקבוע המינון האופטימלי שלהם Lisdexamfetamine) Vyvanse). בשלב ראשון של המחקר, הורים וילדים הובאו למעבדה בשני מקרים נפרדים ונצפו בעת השלמת משימות הורות אופייניות. כל אינטראקציה סטנדרטית, נבחנה במשימת שיעורי בית, ובחלק שאינו אקדמי. במשימת שיעורי הבית, הורים עזרו לילדים בשיעורי הבית. במשימה שאינה אקדמית, הורים וילדים שיחקו יחד, וא"כ הורים הונחו להשלים ניירת תוך שנאמר לילדים לשחק בשקט בכוחות עצמם. הורה קיבל lisdexamfetamine או פלצבו למשך התצפית הראשונה, ולאחר מכן את ההפך לתצפית השנייה. לא החוקרים ולא המשתתפים ידעו מתי התרופה הפעילה נלקחה. התוצאות של השלב הראשון לא הראו כל השפעה של התרופה במהלך משימת שיעורי הבית; במהלך משימה שאינה אקדמית, הורים פחות הכריזו הצהרות שליליות כלפי ילדיהם כאשר קיבלו Vyvanse מאשר על פלצבו; ילדים הראו פחות התנהגויות בלתי הולמות במהלך משימת שיעורי הבית כאשר ההורים שלהם קבלו lisdexamfetamine בהשוואה לפלסבו; הורים עם lisdexamfetamine נתנוו פחות פקודות, והיו קשובים יותר לילד שלהם ושבחו את הילד שלהם יותר מהורים שקבלו פלצבו; הורים בlisdexamfetamine דיברו פחות מהורים שקבלו פלצבו במהלך משימת שיעורי הבית, וללא הבדלים במהלך המשימה שאינה אקדמית; הם היו פחות תובעניים מהורים על פלצבו במהלך משימה לא אקדמאית, ללא הבדלים במהלך משימת שיעורי הבית; ילדיהם של הורים על lisdexamfetamine היו עם פחות התנהגויות בלתי הולמות במהלך משימת שיעורי הבית; הורים עם הפרעות קשב שטופלו עם lisdexamfetamine ראו ירידה משמעותית בהתנהגויות שליליות של ילדיהם, ושיפורים בהורות התנהגותית, שעלולים היו להיות מושפעים לרעה ע"י הפרעות קשב וריכוז. לסיכום, על פי המחקר נראה כי תרופות ADHD עשויות לשפר את היכולת של המבוגרים להתאים התנהגויות הורות שלהם למשימות. שינויים בהתנהגויות של הילדים נראו לראשונה, עם שיפור התנהגויות הורים לאורך זמן, באלו שטופלו ברציפות עם lisdexamfetamine.
הערותיי: העבודה כנראה מטעם חברת תרופות, כפי שעבודות מחקר רבות נעשות כך. עקרונית מסקנות המחקר נכונות (למרות ה Bias), גם בטיפול עם סטיומולנטים אחרים. אני עשיתי כבר בשנת 2011 עבודת מחקר על השפעת טיפול תרופתי (עם סטימולנטים, מתילפנידאט ואמפטמינים) בהורים עם ADHD – על התנהלותם מול ילדיהם עם הפרעות קשב וריכוז המטופלים, ועל הצלחת הטיפול בילדיהם. (בהמשך תקציר העבודה לצפייה). מסקנת מחקרי: טיפול בהורים עם ADHD משפר את התנהלותם והתנהגותם, וגורם לשיפור תוצאות הטיפול בילדיהם הלוקים בהפרעות קשב וריכוז. כמו כן, טיפול תרופתי בהורים, מעודד אותם ללמוד, שליש מההורים שטופלו בתרופות סיימו לימודים אקדמיים, לעומת אפס הורים בקבוצת הבקורת שלא טופלו (ראוי לציין שאף הורה משתי הקבוצות לא סיים לימודי תיכון בצעירותו).