סטודנטים עושים שימוש לרעה בתרופות להפרעות קשב כסמים ממריצים

אחד מכל שישה סטודנטים עושה שימוש לרעה בתרופות ל ADHD כסמים ממריצים 

One in six college students misuse ADHD stimulant drugs – Misuse of Stimulant Medication Among College Students: A Comprehensive Review and Meta-analysis. Kari Benson, Kate Flory, University of South Carolina, Clinical Child and Family Psychology Review, March 10, 2015

מחקר מתה-אנליזה של סקירת ספרות משלושים מחקרים, שפורסם החודש (מרס 2015) ע"י חוקרים באוניברסיטת דרום קרוליינה, מראה כי אחד מכל שישה סטודנטים עושים שימוש לרעה בתרופות מעוררות שנועדו להפרעת קשב וריכוז, כמו ריטלין ואדרל, הרבה יותר ממה שדווח בכמה מהמחקרים הקודמים. סטודנטים/תלמידים כאלה לוקחים שני סיכונים אחד משפטי, ושני בריאותי בשימוש בתרופות ממריצות של  ADHD שהן תרופות מפוקחות – אותו הדבר כמו קוקאין ומתאמפטמין. להסתבך עם סמים עלול לשבש עתיד מבטיח, כמו סוחרי סמים העוסקים בהתנהלות מסוכנת בקמפוסים של אוניברסיטאות.
המחקר כלל מטה-אנליזה וסקר סטודנטים שכלל יותר מאלף סטודנטים מאוניברסיטת קרוליינה, נועד לבחון מאפיינים ספציפיים הקשורים לשימוש לרעה בסמים. גודל המדגם הרבה יותר גדול מאשר כל מחקר בודד, ולכן מספק ודאות סטטיסטית גדולה יותר במסקנותיו.
אחת מתוצאות המחקר הממצא כי 17% מהסטודנטים משתמשים לרעה בתרופות ממריצות שנועדו להפרעות קשב. במחקרים בודדים נמצא כי 2% עד 43% מסטודנטים משתמשים לרעה בסטימולנטים. שימוש לרעה כולל לקיחת התרופה במינון גבוה יותר משנקבע או לקיחת התרופה ללא מרשם.
הסטודנטים לוקחים את התרופות בעיקר בגלל שהם חושבים שזה יחזק אצלם את הביצועים האקדמיים, אם כי אין מחקר שהראה שתרופה ממריצה עושה זאת. יתר על כן, מטה-האנליזה הראתה את ההפך מזה כנכון, ולמעשה דווקא מקשרת ביצועים לימודיים נמוכים עם שימוש לרעה בתרופות ממריצות.
שימוש בתרופות ממריצות בבילוי במועדונים, שלוקחים אותם עם אלכוהול כדי להאריך את משך הזמן שסטודנט יכול לחגוג, הוא גם נפוץ ומאוד מסוכן. זה מאפשר לשתות מעבר לגבול הנורמלי, ואז במקום להתעלף שיכור, עלולים להילקח לבית החולים לטיפול.
מסקנת הסקר כי המקור הנפוץ של תרופות ממריצות בקמפוסים נסחר ברשתות בין חברים. כל פרט ברשת לוקח סיכונים משפטיים לא רק על אחזקה וסחר, אלא גם פוטנציאל להשלכות של סיכון רפואי ואולי קטלני של מישהו אחר, ביחוד בלקיחה עם אלכוהול לבילוי. בתוכנית החוקרים שיתאפשר לזהות תלמידים לתוכניות התערבות בקמפוסים בשיתוף המשרד למניעת שימוש בסמים במשרד החינוך.
הערותיי: מחקר חדש חשוב ומלמד. אני סבור שגם בארץ המצב זהה, להערכתי אותו אחוז של סטודנטים/תלמידים עושים שימוש לרעה בפסיכו-סטימולנטים כדי להצליח בלימודים. גם אצלנו נעשה שימוש בפאבים בייחוד בכדורי ריטלין רגילים (IR) הניתנים לצעירים החוגגים, יחד עם אלכוהול. אולם אצלנו משרדי הבריאות, החינוך והרווחה לא יעשו דבר, וחבל שזה המצב.
לתשומת לב הרופאים המטפלים, אין סיבה רפואית לרשום לבוגר 3-5 כדורים של ריטלין 10 מג' IR ללקיחה שלוש פעמים ביום, כפי שרופאת משפחה שהתמחתה במרפאתי סיפרה לי שרופא פסיכיאטר המליץ למטופל שלה לקחת 5 כדורים של ריטלין 10 מג' IR שלוש פעמים ביום, ואני המלצתי לה שלא תרשום מרשם כזה. ברור שכמות זו הנה מסחרית ונועדה למכירה. (על ארוע זה כתבתי בזמנו באתרי).

כתיבת תגובה