בנות עם הפרעות קשב וריכוז וטראומה בילדות מגבירות את הסיכון לפגיעה עצמית והתאבדות

הפרעות קשב וריכוז בבנות וטראומת ילדות מגבירות את הסיכון לפגיעה עצמית והתאבדות
ADHD plus childhood trauma heightens risk for self-harm, suicide
קורלציה בין בנות עם ADHD שאינן מטופלות לבין סיכון מוגבר להפנמת סימפטומים ואובדנות
Early-adult correlates of maltreatment in girls with ADHD: Increased risk for internalizing symptoms and suicidality. Maya D. Guendelman, University of California Berkeley, Journal Development and Psychopathology, March 3, 2015

על פי מחקר חדש מאוניברסיטת קליפורניה ברקלי, נשים צעירות עם הפרעות קשב וריכוז שנחשפו להתעללות, הזנחה או טראומות אחרות בילדותן או בהתבגרותן, נמצאות בסיכון גבוה יותר לפגיעה עצמית, הפרעות אכילה והתאבדות, מאשר בנות עם הפרעות קשב וריכוז שלא התעללו בהן בילדותן.
המחקר מצא ראיות לכך שלגורמים סביבתיים ובכלל זה התעללות בילדות, יכולים להיות השפעה משמעותית על תוצאות פסיכו-חברתיות שליליות של הפרעת קשב וריכוז. בעוד ADHD היא הפרעה תורשתית וביולוגית ברורה, היכולה להיות מטופלת עם תרופות, חשוב מאוד לרופאים ומטפלים לשים לב לחוויות הטראומה אצל אנשים, ובעיקר נשים, עם הפרעות קשב וריכוז.תוצאות המחקר מעלות את השאלה האם ילדים עם הפרעת קשב וריכוז הנם פגיעים יותר להתעללות בשל לחץ במשפחה.
בארצות הברית, שישה מיליון ילדים אובחנו עם הפרעת קשב וריכוז. באותו הזמן, 10% עד 20% מהילדים בארה"ב סובלים מהתעללות או הזנחה. אולם הבנתנו מוגבלת מאד באשר לחפיפה בין שתי הקבוצות הללו. האם ייתכן שבחלק מן המקרים, הרופאים, הורים ומורים מבחינים ומטפלים באופן שטחי בסימפטומים של היפראקטיביות וחוסר תשומת לב, בעוד למעשה זו טראומת חוויות העומדות בבסיס חלק מהסימפטומים של הפרעת קשב וריכוז?
כדי לחקור את הקשר בין הפרעות קשב וריכוז והתעללות בילדות, המחקר השווה נתונים בנות מברקלי עם ADHD. מחקר אורך שעקב משנת 1997 אחר יותר מ 140 בנות עם ADHD מילדות עד לבגרות. מדגם המחקר הורכב מקבוצה מגוונת מבחינת גזע חברתי-כלכלי של בנות מאזור סן פרנסיסקו, שאותרו במחנות קיץ של ילדות, מתבגרות וצעירות. במחקר השוו התפתחות התנהגותית, רגשית ולימודית של 140 בנות עם הפרעות קשב וריכוז, לקבוצה דמוגרפית דומה של 88 בנות ללא ADHD. כל חמש שנים, צוות המחקר מפרסם מחקרים ובוחן כיצד משפיעה הפרעת קשב וריכוז בבנות, כולל מחקר אחרון זה.
במחקר נמצא באופן עקבי כי בניגוד לבנים שתסמיניהם גלויים יותר, בנות עם ADHD מפנימות תסמיניהן וסבלן, ויש סיכוי גבוה יותר להסתרת מאבקיהן בבגרות צעירה. מנגנון התמודדות זה יכול לגרום להן להיות יותר פגיעות לדיכאון, פגיעה עצמית, הפרעות אכילה וניסיונות אובדניים בהגיען לבגרות. במחקר התגלה  כי 25% מהנשים בקבוצת ADHD דיווח בצורה כלשהי על טראומה בגיל התבגרות, כמו התעללות פיזית, התעללות מינית, והזנחה בגיל ילדות או התבגרות, בהשוואה ל 11% בקבוצת ביקורת ללא ADHD. תת קבוצת הבנות עם ADHD שחוו התעללות היו בסיכון גבוה יותר לדיכאון, חרדה והרס עצמי, מאשר הבנות עם ADHD שלא חוו התעללות, והבנות מקבוצת ביקורת ללא ADHD. מסקנת המחקר שילדות או מתבגרות עם ADHD שלא טופלו ושחוו התעללות מצויות באופן ברור בסיכון גבוה כנשים לקשיי תפקוד הסתגלות ולחלות בדיכאון, חרדה, והתנהגות אובדנית.
זה לא
אומר שכל ADHD מתפתח בשל מצוקה חברתית ולא גורמים ביולוגיים, אלא שהמחקר מצביע על כך שעלינו לקחת בחשבון את תרומתם של גורמים סביבתיים כגון לחץ חברתי חמור וטראומה, כדי שנבין כיצד ילדים עם ADHD מתפתחים. הפרעת קשב וריכוז אינה ההפרעה הפסיכופתולוגית היחידה ​​המושפעת מגורמים סביבתיים. על פני מגוון של הפרעות נפשיות, מסכיזופרניה לדיכאון ולהפרעה דו-קוטבית, כיום מבינים מדענים כי למרות היסודות הביולוגיים הבלתי מעורערים של מצבים רפואיים אלה, חוויות חיים מרכזיות כמו טראומה, מהוות כוחות חיוניים הקשורים לתוצאות ארוכת טווח.
הערותיי: עוד מחקר מעניין הראוי לתשומת לב ולקחת את תוצאותיו בחשבון בעבודתנו הקלינית מעשית. ידוע לנו זה מכבר שבנות מפנימות את הסימפטומים של הפרעת קשב וריכוז (ADHD), ולכן עלולים שלא לאבחנן, ולחלקן נגרמת פגיעה תפקודית התפתחותית רגשית, חברתית, לימודית וגם מעבר למצב חרדתי דכאוני העלול להוביל לניסיונות אובדניים.
האם גורמים סביבתיים משפיעים על התפתחות הפרעות קשב וריכוז (והפרעות נפשיות אחרות) – זו השאלה. המחקר מעלה אפשרות שטראומה והתעללות בבנות בילדותן עלולה לגרום להפרעות קשב. באתרי בפרק על השפעת גורמים סביבתיים ל- ADHD הבאתי מחקרים הסבורים כי ישנם  גורמים סביבתיים המשפיעים על התפתחות ADHD כמו: ילדים חסרי בית, ילדים הגדלים במוסד, זהום אוויר, חומרי הדברה נפוצים, חשיפה פרינטלית לניקוטין, נטילת אצתהמינופן בתקופת היריון, וחסרים בברזל מגנזיום אבץ וויטמין D. אולם אין הוכחות חד-משמעתיות שבגלל גורמים סביבתיים תתפתח ADHD. ועדיין מרחפת גם השאלה האם האיתיולוגיה והגורם היחידי ל- ADHD הוא אכן אנטומי-ביולוגי-כימי?
בכל מקרה, עלינו לנהוג בזהירות להערכת הסימפטומים, לאבחן קליני בקפדנות (ללא Tova ,Moxo!) ולשקול טיפול אינדוידואלי לכל יחיד בת ובן רק כשישנה פגיעה תפקודית מהותית המחייבת טיפול.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s