ילדה בת 4 שנים אובחנה ADHD ע"י נוירולוג ופסיכיאטר שהמליצו טיפול תרופתי, הורים לא הסכימו – הגיעה אליי להתיעצות ומה ייעצתי?
בת 4.2 שנים. בשנה האחרונה נבדקה ע"י נוירולוג ילדים ופסיכיאטר ילדים, ושניהם המליצו על טיפול תרופתי עם ריטלין וההורים לא הסכימו בשום אופן לטפל. הגיעו אליי בשבוע האחרון להתייעצות.
בבדיקתי הקלינית נמצא עיכוב התפתחותי רב תחומי: בתחום השפה והתקשורת. קושי במוטוריקה עדינה, בגרפו-מוטוריקה, באחיזת עפרון ובכתיבה. איחור בדיבור. קשיים בהבעה והבנת השפה, קשיים בהיגוי ובמבטא מילים. איחור בהתפתחות בדיבור. זוכרת מילים שלומדת. קושי ללמוד שמות צבעים. קושי בהבעת מחשבות בצורה מסודרת. קושי ביכולת לקחת חלק בדיונים קבוצתיים. אינה מתקשה להקשיב לסיפורים. קשיים בהבנה. מקבלת גננת שילוב. לא היו הרטבות לילה, נגמלה מהר.
היפראקטיביות: תנועתית, רמת פעילות גבוהה, חסרת מנוחה, מעדיפה משחקים עם פעילות. רצה כל הזמן, כיום יותר זהירה, ולא מועדת יותר לנפילות, אינה מסתכנת בפעילות ולא נפצעת. חסרת סבלנות, מדברת ללא הפסק, מתפרצת לדברי אחרים. עוברת במהירות מפעילות אחת לשנייה. אינה יכולה לשבת בשקט לחצי שעה. בגן יכולה להישאר במפגשים ישובה לאורך זמן.
קשיי קשב וריכוז: אינה מתקשה להתרכז במפגשים ובזמן עבודות. באכילה דעתה אינה מוסחת מכל גירוי קל. במפגשים אינה מנותקת כחולמת בהקיץ. טווח קשב קצר. מתקשה לענות על שאלות תוכן בעקבות סיפור, לא תימנע או תישכח מה עליה לעשות. מתקשה להשלים משימות. קושי בהקשבה.
רגישות ותסכול: דורשת תשומת לב מיוחדת של הגננת. זקוקה לתיווך הגננת במשחקים דידקטיים, במשחקים סוציו דרמטיים, ובמשחקים עם חברים. אינה דורשת סיפוק מידי. רגישה מעט ונפגעת בקלות. מתוסכלת בנקל. אין בעיות שינה בהירדמות. כשצריך לסדר משחקים היא מסדרת.
אימפולסיביות ובעיית התנהגות: תובענית. ממלאת אחר הוראות. מגיבה מהר, אינה מתקשה להתפשר. אימפולסיבית. אין התנהגות אגרסיבית השונה מיתר הילדים בגן. בעיות ביחסים עם ילדים בגן, וילדים מתרחקים ממנה. מקבלת מרות. ממושמעת. מתחכמת, אינה ערמומית. אין בעיות התנהגות. אינה מתנגדת להשתתף בפעילות הגן. אין התפרצויות כעס, ולא זורקת חפצים. התנהגות הילדה בבית הורים "קשה איתה מאד בבית".
באבחון קליני לילדה הנחמדה יש עיקוב התפתחותי רב תחומי עם הפרעות נלוות בקשב וריכוז ובלקות למידה, ופגיעה תפקודית בתחום רגשי/תסכול, חברתי, התנהלות, ולימודים (שיהיו יותר בעתיד). אין ספק שעיקר בעיית הילדה הנה עיקוב התפתחותי רב תחומי שגורם בין היתר גם לקשיי לימוד (אשר יובלטו בעתיד).לפיכך יש להמשיך בטיפולים תומכים בפיזיותרפיה, ריפוי ועיסוק, קלינאית תקשורת, וגננת שילוב. בנוסף הסימפטומים של קשיי קשב וריכוז, שבעתיד קרוב לוודאי יקשו יותר על לימודיה.
לאחר הסבר מפורט לאם על קשיי הילדה והאפשרויות הטיפוליות, האם הסכימה לטיפול תרופתי.
המלצתי על טיפול רפואי משולב, טיפול תרופתי בשילוב טיפול פסיכולוגי:
1. טיפול רגשי פרטני התנהגותי פסיכולוגי.
2. השתתפות בחוגים בתחום יצירה, שחייה ורכיבה טיפולית.
3. טיפול תרופתי הדרגתי לניסיון עם ריטלין 5 מג' – 10 מג' LA . שוקלת 16 ק"ג.
4. הדרכת הורים.
5. מעקב ובקורת על תוצאות הטיפול ועל התאמת המינון ומשך ההשפעה של התרופה הרצוי לילדה.
Developmental Delay, ADHD, Learning Disorder
הערותיי: לילדה החמודה בת הארבע יש הפרעת קשב וריכוז שלהערכתי אינה קשה, כשעיקר בעייתה זה אחור התפתחותי רב תחומי, לפיכך לא קל היה לי להמליץ כבר על טיפול תרופתי. הסברתי לאם ארוכות שטיפול תרופתי אינו הכרח רפואי בשלב זה, וניתן בהחלט להמתין לשנה הבאה ולעקוב כשתהיה בגן תת-חובה. אולם האם הפתיעה אותי ואמרה "אתה אמנם אומר שטיפול תמיכתי רב-מערכתי לבתי יסייע לה כיום ואפשר להסתפק בזה, אולם בוא בעת אתה מעריך שבעתיד, קרוב לוודאי היא תזדקק לטיפול תרופתי, שכנראה יוכל לעזור לה גם כעת. אם כך אני מוכנה להתחיל בטיפול עם ריטלין כבר היום. אני בוטחת בך". מסקנה, כשרופא מחד גיסא משתף הורים בהתלבטויות על טיפול, ומאידך מסביר להם בפרוט בסמכות ובנחת, הם סומכים עליו וזורמים אתו.
שלום רב, הייתי ממליצה מאוד לילדה כזו גן טפולי לילדים עם אינטליגנציה תקינה , יכול לשנות מקצה לקצה את מצבה ואת איכות חייה , סכויה להשתלב בהמשך בלימודים בכיתה רגילה , לדחות צורך בטפול תרופתי , ילדה מאוד אופינית לאוכלוסיה של התפתחות הילד , אני ממליצה להפנות ילדים כאלו לנשמה בלי לחשוש , לשכנע הורים שזה הדבר הנכון ולא לפחד מסטיגמה, הם יודו על כך מאוד בהמשך…..