היפראקטיביות בילדי ADHD משפרת זיכרון עבודה, קשב, שליטה על דחפים, חברתי ולימודים
M. J. Kofler, Working Memory and Increased Activity Level (Hyperactivity) in ADHD: Experimental Evidence for a Functional Relation. J. of Attention Disorders, Feb 2016
ילדים עם הפרעת קשה והיפראקטיביות (ADHD) זזים ונעים כאשר הם מנסים לפתור בעיה, ולאור מחקר חדש, לתנועתיות עשויה להיות השפעה חיובית על ילדים עם ADHD. זה מוקד מחקרו של פרופ' מיכאל קופלר מאוניברסיטת פלורידה סטייט לפסיכולוגיה, שמפתח טיפולים חדשים, שאינם תרופות להפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD). תוצאות המחקר יפורסמו בגיליון מרס 2016 בכתב העת להפרעות קשב (Journal of Attention Disorders). מורים מתמודדים עם ילדים כדי לגרום להם לשבת בשקט ליד שולחנותהם, אבל עבור ילדים עם ADHD, פניות כאלה בד"כ הן בלתי יעילות.
ילדים עם ADHD מסוגלים לשמור על מידע, כאשר הם משתמשים בו על בסיס יום יומי. אולם לעתים קרובות הם מתקשים עם מה שנקרא זיכרון עבודה, כלומר פרוש עדכון וארגון נפשי מחדש של מידע בתוך המוח. עבודות קודמות של קופלר ועמיתיו מאוניברסיטת מיסיסיפי במרכז הרפואי, הראו כי ילדים עם ADHD הצליחו יותר בבדיקות זיכרון עבודה, כשהם התנועעו יותר – דבר המצביע על כך שילדים אלה עשויים להפיק תועלת קוגניטיבית מהתנהגויות כמו תנועתיות ותזזיתיות. אבל הם לא ידעו אם תנועה היפראקטיבית עזרה לזיכרון עבודה ספציפי, ואת זה רצו קופלר וחבריו לגלות במחקר זה.
המחקר בוצע עם 25 נערים ונערות עם ADHD, בגיל 8 עד 12 עם שני סוגים של בדיקות. במבחן הראשון, נדרש מהסטודנטים לזכור שורה של נקודות שהופיעה על המסך ולסדרן מחדש בהתבסס על צבעם. במבחן השני, במסגרת לזכור סדרה של מספרים ואותיות, ושינוי סדר שלהן, המספרים מקטן עד גדול ביותר, ואז את האותיות. היו בין שלושה לשישה פריטים לזכור ולסדר מחדש. התלמידים קבלו זמני בדיקה ארוכים, כאשר יכולת הניבוי של קושי שונה בכל בדיקה. בגרסה פחות קשה, נאמר להם כמה פריטים שהם היו צריכים לזכור, ובגרסה הקשה, כמות המידע שיש לזכור בזיכרון עבודה היתה אקראית. ילדים עם ADHD התנועעו במהלך כל הבדיקות, דבר שהיה צפוי כי כל הבדיקות היו מאתגרות מבחינה מנטלית. אבל הם זזו ב25% יותר כאשר לא יכלו לחזות כמה פריטים שהם היו צריכים לזכור. לאור זה שהבדיקות היו זהות בכל דרך למעט ההבדל העיקרי, זה מחקר ראשון שמראה קשר של סיבה ותוצאה בין דרישות זיכרון עבודה לבין היפראקטיביות ב- ADHD. זו הוכחה נוספת שיותר התנהגות היפראקטיבית הינה תכליתית ומועילה לילדי ADHD. המחקר מצביע על שמירת זיכרון עבודה, דבר המשפיע בילדים על תשומת לב, על שליטה בדחפים, הצלחה בבי"ס, ועל אינטראקציות חברתיות.
המחקר בא ליידע על טיפול ADHD חדש שהחוקרים מפתחים. לאור תוצאות המחקר הנוכחי, הולכים לנסות ולשפר זיכרון עבודה. זהו אתגר, אבל אם יצליח, ילדי ADHD ייראו טובים יותר בקשב, בשליטה על דחפים, ולשם כך לא יצטרכו להתנועע הרבה.
הערותיי: מחקר מצומצם קטן ונחמד, ולא יותר מזה. ידוע ממספר קטן של מחקרים שפורסמו, כי היפראקטיביות מסייעת לפעילותם של ילדי ADHD. אולם מכאן, לאור מחקר קטן עם תוצאות דלות שאינן מבוססות דיין, ועד לפיתוח אמצעים טיפוליים, לא תרופתיים, להפרעת קשב והיפראקטיביות, הדרך ארוכה ואפילו חסומה. לדעתי, לא זה הכיוון, שיביא טיפול חדש ומזור לילדי ADHD.