תוצאות טיפול קוגניטיבי התנהגותי בקרב סטודנטים עם ADHD
Cognitive behavioral therapy outcomes in college students with ADHD, Kevin M. Antshel, Professor Psychology Director Clinical Training developmental psychopathology ADHD SYRACUSE UNIVERSITY
סטודנטים עם הפרעת קשב (ADHD) הם ככל הנראה תת-קבוצה נפרדת של הפרעת קשב. לסטודנטים עם ADHD יש כישורים חברתיים פחותים, הערכה עצמית נמוכה, ציונים ממוצעים נמוכים יותר (GPA-Grade Point Average), פורשים מהלימודים לעתים קרובות יותר, כישורי למידה דלים, וסיכויים פחותים לסיים את המכללה מאשר סטודנטים ללא ADHD. לכן יש צורך במאמצים כדי לשפר את התוצאות החברתיות והאקדמיות של סטודנטים עם ADHD.
במחקר זה נכללו 36 סטודנטים עם ADHD שטופלו טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT) והיו במעקב על פני תקופה של 2 סמסטרים אקדמיים. הסימפטומים והתוצאות התפקודיות הוערכו ב- 3 נקודות זמן: לפני טיפול CBT, לאחר טיפול CBT אקטיבי, ובמהלך טיפול CBT אחזקתי. 75% מהמשתתפים נשארו במעקב לאחר טיפול האחזקה (6 חודשים לאחר הטיפול).
תוצאות המחקר הראו כי סימפטומים של חרדה, דיכאון ומתח, פחתו כפונקציה של זמן בקרב סטודנטים עם ADHD שהשתתפו ב-CBT. השיפורים נשמרו ברוב התסמינים והתחומים תפקודיים, אם כי נחלשו. נצפו שיפורים בתפקוד החברתי, אך לא נצפה שיפור בממוצע הציונים. דיכאון מיתן את ההשפעה של CBT על ממוצע הציונים, בעוד שהפחתת סימפטומים של דיכאון היה קשור עם שיפור ממוצע הציונים.
מסקנות המחקר הן שנתונים ראשוניים אלה מוסיפים תמיכה בנתונים הקיימים המרמזים שטיפול CBT יכול להיות יעיל עבור סטודנטים עם ADHD. נתונים אלה מציעים מנגנון אפשרי של הפחתת דיכאון, כדי לחקור בניסויים קליניים מבוקרים אקראיים עתידיים.
הערותיי: עבודה פשוטה הגיונית וייתכן מעשית. במקרים מסוימים ראוי לנסות בקליניקה. מומלץ לסטודנטים.