מחקר חדש על התערבויות מבוססות בבית ספר לילדי ADHD
School-based interventions for ADHD: a systematic review with multiple synthesis methods, Moore, D; Russell, A; University of Exeter, Review of Education 2018
מחקר חדש מספק הנחיות ברורות מאד על האופן שבו בתי"ס יכולים לתמוך בצורה הטובה ביותר בילדי ADHD כדי לשפר סימפטומים ולמקסם את התוצאות האקדמיות.
חוקרים מאוניברסיטת אקסטר, בשיתוף חוקרים ממרכז EPPI-Center (אוניברסיטת קולג' לונדון), ערכו על-פי סקר שיטתי, שניתח את כל המחקרים הזמינים של התערבויות ללא תרופות שתומכים בילדי בתי ספר עם ADHD. במאמר שפורסם בעיתון "סקירת החינוך" נמצא שהתערבויות הכוללות הדרכה אחד מול אחד והתמקדות בוויסות עצמי – שיפרו את התוצאות האקדמיות של ילדי ADHD.
כ- 5% מהילדים עם ADHD, כלומר רוב הכיתות יכללו לפחות ילד אחד עד שניים עם ADHD, אשר מתאמצים ונאבקים לשבת בשקט, למקד תשומת לבם ולשלוט בדחפים הרבה יותר מאשר ילדים רגילים בני אותו גיל. בתי הספר יכולים להיות מסגרת מאתגרת במיוחד עבור ילדים אלה, הקושי שלהם לחכות לתורם או להישאר במושבם משפיע על עמיתיהם ועל המורים. מחקרים מראים שתרופות יעילות, אך אינן עובדות עבור כל הילדים, ואינן מקובלות על חלק מהמשפחות.
המחקר מומן על ידי המכון הלאומי לבריאות, הצוות מצא 28 ניסויים אקראיים לבדיקת אמצעים שאינם תרופות כדי לתמוך בילדים עם ADHD בבתי ספר. במטה-אנליזה ניתחו את המרכיבים השונים של האמצעים המתבצעים כדי להעריך את הראיות באשר לאפקטיביות הגבוהה ביותר.
הלימודים השתנו באיכותם, דבר שהגביל את האמון שיש לקבוצה בתוצאות.
במחקר נמצא כי היבטים חשובים של התערבויות מוצלחות לשיפור התוצאות האקדמיות של הילדים כאשר הם מתמקדים בוויסות עצמי ועוברים הדרכות אישיות.
רגולציה עצמית קשה לילדים שהם מאוד אימפולסיביים ומתאמצים לתשומת לב. ילדים צריכים ללמוד לזהות איך הם מרגישים בפנים, כדי להבחין במניעים (טריגרים) ולהימנע מהם אם אפשר, ולעצור ולחשוב לפני שהם מגיבים. זה הרבה יותר קשה לילדים עם ADHD מאשר רוב הילדים האחרים, אבל אלה הם מיומנויות שניתן ללמד וללמוד.
הצוות מצא גם כמה ראיות מבטיחות עבור כרטיסי דו"ח יומי. לילדים נקבעים מטרות יומיות הנסקרות באמצעות כרטיס שהילד נושא בין הבית לבית הספר ובין השיעורים בבית הספר. פרסים ניתנים עבור מטרות הפגישה. מספר המחקרים שהתבוננו בו היה נמוך יותר, וממצאיו לא תמיד הגיעו להסכמה. אבל באמצעות כרטיס יומי הדו"ח הוא זול יחסית וקל ליישם. זה יכול לעודד שיתוף שעורי בית בבית ספר, ומציע גמישות כדי לענות על הצרכים האישיים של הילד.
ילדים עם ADHD הם כמובן ייחודיים, זה נושא מורכב, ואין גישה אחידה לכל הילדים, אך המחקר הנוכחי נותן הוכחה חזקה ביותר עד כה, שהתערבויות שאינן תרופתיות בבתי הספר יכולות לתמוך בילדים כדי להגיע לפוטנציאל שלהם במונחים של תוצאות אקדמיות ואחרות. יש צורך במחקר איכותי יותר, אך בינתיים, על בתי"ס לנסות את כרטיסי הדיווח היומיים ולהגדיל את יכולת הילדים לווסת את הרגשות שלהם. גישות אלה עשויות לעבוד בצורה הטובה ביותר עבור ילדים עם ADHD בטיפול אחד מול אחד.
הערותיי: אני מקווה שבעתיד הקרוב בתי הספר אצלנו יהיו מעורבים בטיפול בילדים ובני נוער עם הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD),בכך שיטמיעו התערבויות טיפוליות (לא תרופתיות) כדוגמת מחקר זה או בגישות אחרות, היכולות לתמוך בתלמידים לשפר את הסימפטומים של ADHD וכדי להשיג תוצאות אקדמיות טובות. זה אתגר לבתי הספר שהטובים ביניהם יוכלו לעמוד בו בהצלחה.
פוסט מאד חשוב. בית ספר שמבין את הקשיים של הילד ומתכוונן לפיהם כדי לעזור לו, זהו פקטור חשוב בהצלחה של הילד.