כיצד לטפל בילדים (5-18 שנים) עם הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD) בליווי הפרעות חרדה?

טיפול בילדים עם הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD) יחד עם הפרעות חרדה (ADs) – לא לשלול טיפול קוגניטיבי-התנהגותי

Treating a Child with Anxiety and Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder? Don’t Rule Out Cognitive-Behavioral Therapy, Elizabeth A. Gosch, Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry ,Volume 57, Issue 7

הפרעות חרדה (ADs) והפרעות קשב וריכוז (ADHD) הן שתי הפרעות פסיכיאטריות שכיחות ביותר בקרב בני הנוער. כ-25% מאלה עם הפרעות חרדה (ADs) יש להם הפרעה נלוות של קשב וריכוז (ADHD). ילדים עם AD ו-ADHD מציגים פגיעה גדולה יותר מאלו עם הפרעה אחת בלבד, מה שהופך אותם לאוכלוסייה פגיעה במיוחד הזקוקה לטיפול יעיל. למרות שבסיס ראיות חזק תומך ביעילות הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי (CBT) לטיפול בחרדה אצל ילדים, יש מידע מועט אשר מדריך את המתרגלים כיצד לטפל בצורה הטובה ביותר באלו המאובחנים עם AD ו-ADHD.
התעוררו
שאלות באשר לליקויים קוגניטיביים, בקשב ובהתנהגות הקשורים ל-ADHD, שפוגעים ביכולתם של ילדים אלה להפיק תועלת מ- CBT לטיפול בהפרעות חרדה. האם קשיי קשב והיפראקטיביות (ADHD) מונעים את יכולת ילדים אלה לעסוק באופן יעיל ב-CBT לחרדות (כמו, פסיכואדוקציה, רה-ארגון קוגניטיבי, חשיפה תרפויטית)?

תמיכה בשימוש ב-CBT לטיפול בילדים עם חרדה והפרעות קשב וריכוז הייתה מעורבת. יש מחקרים שלא מצאו קשר בין תחלואה נלווית ו-CBT לתוצאות טיפול בחרדה, שמסווגים לעיתים קרובות עם הפרעות התנהגותיות משבשות אחרות (כמו ODD, הפרעה מתנגדת מתריסה) עם ADHD שלא העריכו את ההשפעה של התחלואה הנלוות הספציפית. הממצאים ממחקרים שונים שבחנו את הפרעות קשב וריכוז עם תחלואה נלוות מראים שילדים עם חרדה ו-ADHD אינם מגיבים בצורה חיובית ל-CBT. נושא משמעותי הוא שברוב מחקרים אלה יש חסרונות בגלל דגימות קטנות.
באמצעות מדגם שנצבר מכמה ניסויים מבוקרים אקראיים שפורסמו, המחקר של Hudson et al. יש את היכולת לבחון טוב יותר את השאלה האם CBT לחרדת ילדים הוא טיפול מתאים לילדים עם חרדה נלוות והפרעות קשב וריכוז.
842 ילדים בגילאי 5 עד 18 קיבלו CBT מבוסס-קבוצה עם מעורבות הורים. מדגם תת-קבוצה של 94 ילדים עמד בקריטריונים של ADHD מתון עד בינוני, כאשר 61 ילדים סווגו עם סוג הקשב ADD, 27 ילדים סווגו עם ADHD משולב, ושני ילדים שסווגו עם סוג היפראקטיבי בעיקר. ילדים עם אבחנה ראשונית של ADHD או עם ADHD שדורגו כהפרעה חמורה מאוד לא נכללו במחקר. רוב הילדים הסובלים מ- ADHD היו על מינון יציב של תרופות במהלך המחקר והשימוש בתרופות ADHD טופל כמשתנה בתוצאות האנליזה. אבחנות ודירוגי חומרה התבססו על ראיון אבחנתי מבוסס היטב עם מהימנות גבוהה. הילדים שנלוו עם לפחות אחד מהוריהם קיבלו 9-12 מפגשים של תכנית טיפול בחרדה לילדים מגניבים (Cool Kids treatment),טיפול CBT משפחתי מבוסס שנתמך באופן אמפירי, שנמסר לקבוצות של 4 עד 6 ילדים. כל מפגש של טיפול בן שעתיים כלל מפגש עם קבוצה של ילדים והורים, ולאחר מכן בילוי בקבוצות של ילדים בלבד והורים בלבד, ולאחר מכן מפגש עם ילדים והורים יחד. תכנית הטיפול כללה פסיכואדוקציה (מושב 1), רה-ארגון קוגניטיבי (מפגשים 2 ו -3) וחשיפה טיפולית (מפגשים 4-10). המטפלים השתמשו בטכניקות ניהול התנהגותיות כלליות (למשל, כללי קבוצה) כדי לתמוך בהתנהגויות חיוביות. הורים גם פיקחו על חשיפות טיפוליות שנערכו בין המפגשים. החוקרים ניתחו את השינוי בחומרת האבחנה.
ממצאי הדסון וחבריו מראים כי ילדים עם חרדה והפרעות קשב וריכוז מגיבים היטב ל- CBT מבוססת קבוצתית משפחתית לחרדת ילדים. מסקנה זו שונה ממחקר מולטי מודל של ילדים ומתבגרים (CAMS), אשר מצא כי אבחנה של ADHD חוזה תגובה טיפולית חלשה יותר, ושיעורי הפחתה בקרב ילדים שקיבלו CBT בלבד. ילדים במחקר CBT-CAMS השתתפו בטיפול מבוסס אישי עם מעורבות חלקית של הורים, ואילו הדסון et al. השתמשו בטיפול קבוצתי משפחתי. ייתכן כי תוספת של מעורבות הורים משמעותית מספקת מסגרת (פלטפורמה) המסייעת לילדים אלה להפיק תועלת מ-CBT.
למרות שהוצע כי סימפטומים של ADHD עלולים למנוע את יכולתם של הילדים לעסוק ב- CBT לחרדת ילדים, מחקר Hudson et al מראה כי הם יכולים להפיק תועלת מגישה טיפולית זו. ילדים עם AD ראשוני הנלווים להפרעת ADHD הראו שיפור משמעותי בדירוגי חומרת החרדה (AD ) ושיפורים מתונים בדירוגי הסיכון של ADHD בניסויים מבוקרים אקראיים באמצעות תכנית הטיפול לילדים מגניבים (Cool Kids treatment program). |יש צורך במחקר נוסף כדי להבין טוב יותר כיצד ליקויים ספציפיים הקשורים ל- ADHD יש  פעילות הדדית (אינטראקציה) עם מרכיבי CBT לחרדה, האם טיפול במשפחה ובקבוצה משפיעים באופן דיפרנציאלי על התוצאות, ואם ילדים חרדתיים עם פגיעה קשה ב-ADHD יכולים להפיק תועלת מ- CBT לחרדה . עם זאת, מחקר הדסון et al. מספק ראיות חזקות התומכות בכדאיות של CBT בקבוצה משפחתית כאשר מטפלים בילדים עם הפרעות חרדה ADs והפרעות קשב והיפראקטיביות ADHD קל עד מתון.
הערותיי: 
מחקר מעשי בעל ערך רב. ילדים ובני נוער עם הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD) שמלווה בהפרעות חרדה מהווים סוגיה טיפולית תרפויטית לא פשוטה. לפיכך כל צורת טיפול פסיכולוגי  בין CBT או בשיטה אחרת, אמורה להינתן כבר בתחילת הדרך באופן  תומך ומתמשך, עוד לפני התחלה בטיפול תרופתי להפרעות חרדה עם ADHD. גם אם זה יינתן ויועיל במקרים הקלים-מתונים זה יהיה הישג. לפסיכולוגים בארץ (אני מודע שהרבה מהם מתעדכנים באתרי ושולחים לי משובים ושאלות) עומד בפניכם אתגר רציני בתחום זה, נסו התמקצעו ורכשו ניסיון עשיר, וכך תהיו מובילים בטיפול בילדים אלה, ואני צופה שלפחות בחלק מהם יימנעו טיפולים תרופתיים שחלקם אגרסיביים.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s