בוגרים ברצף אוטיסטי (ASD) עם IQ שלם, יש ליקויים בארבעה תחומי קוגניציה מרכזיים: מחשבה, תפיסת רגש ועיבודו, מהירות עיבוד, למידה מילולית וזיכרון.

דפוסי תפקוד קוגניטיבי לא חברתי וחברתי בבוגרים עם ספקטרום אוטיזם סקירה שיטתית ומטה-אנליזה

Patterns of Nonsocial and Social Cognitive Functioning in Adults with Autism Spectrum Disorder, Tjasa Velikonja, JAMA Psychiatry, 2019

שאלת המפתח במחקר, מה הן דפוסי תפקוד קוגניטיבי לא חברתי וחברתי אצל בוגרים עם הפרעת ספקטרום האוטיזם? סקירה כללית של תפקוד קוגניטיבי לא חברתי וחברתי בתחומים שונים אצל בוגרים עם ASD, איפשרה השוואת חומרת הליקויים בתחומים שונים.
הפרעת ספקטרום האוטיזם (ASD) מאופיינת בחסרים (ליקויים) מתמשכים בתקשורת חברתית ובאינטראקציה חברתית, יחד עם דפוסים מוגבלים חזרתיים של התנהגות, התעניינות או פעילויות (לפי המדריך האבחוני והסטטיסטי של הפרעות נפשיות מהדורה החמישית DSM-5). בנוסף לגורמים גנטיים ונוירוביולוגיים, דפוסי התנהגות אלה מוצגים בראש ובראשונה על ידי ליקוי בקוגניציה לא-חברתית וחברתית, המהווים גם תרומה ישירה לתפקוד הסתגלות לקוי של הפרט. הפרעת ספקטרום האוטיזם משנה את תפקודה בתחומים רבים לאורך החיים של הפרט (למשל, אבטלה, יחסים חברתיים ואיכות חיים). עם זאת, למרות שיעורי שכיחות ASD דומים של 1% בקרב ילדים ומבוגרים ואתגרים ברורים הנמשכים עד בגרות, מאמצי המחקר והטיפול הוקדשו בעיקר לילדים. זיהוי מטרות הטיפול למבוגרים עם ASD ופיתוח אסטרטגיות טיפול מוצלחות לאוכלוסייה זו הוכרה כאזורי עדיפות למחקר של קבוצת עניין מיוחד במפגש הבינלאומי לחקר האוטיזם.
שאלה קריטית שנשארה במידה רבה ללא טיפול, עוסקת בזיהוי תחומים קוגניטיביים שנפגעו קשות אצל מבוגרים עם אבחנה של ASD. חוסר ידע זה מפתיע בהתחשב בחשיבותם של מיומנויות קוגניטיביות (למשל, תשומת לב) ביחס לאיתור מוקדם ולהכרה ב- ASD. מחקרים קיימים התמקדו בעיקר בליקויים בשני תחומים קוגניטיביים עיקריים: (1) חוסר היכולת לייחס מצבים נפשיים, אמונות, כוונות וכו' לעצמך ולאחרים להבין את מעשיהם, המכונה גם תיאורית השכל. (2) ליקויים בתפקודים הביצועיים (למשל, תכנון, גמישות קוגניטיבית, ואיפוק). עם זאת, נראה כי מגוון רחב יותר של תחומים קוגניטיביים משתנים, כולל זיכרון עבודה, מהירות עיבוד, תשומת לב, ולמידה מילולית.
ממצאים בסקירה שיטתית זו ובמטא-אנליזה של 75 מחקרים, שכללו 3,361 אנשים עם הפרעת ספקטרום האוטיזם ו -5,444 אנשים נוירוטיפוסיים. אלו עם הפרעה בספקטרום האוטיזם הראו את הליקויים הגדולים ביותר בתפיסה של התודעה ועיבוד רגשות תחושתיים, ולאחר מכן עיבוד מהירות, למידה מילולית וזיכרון. חומרת הפגיעה בתחומים של קוגניציה חברתית ולא-חברתית במבוגרים עם הפרעה בספקטרום האוטיזם מזוהה עם מטרות ההתערבות העיקריות והציעו השלכות משמעותיות לשימוש בתרגול הקליני. מחקרים רבים חקרו ליקויים בתחומים קוגניטיביים אצל מבוגרים עם הפרעת ספקטרום האוטיזם (ASD). עם זאת, עד כה, חסרה סקירה כללית על דפוסי תפקוד קוגניטיבי.
למרות מאמצים רבים של מחקרים בודדים כדי להגדיל את ההבנה של הגירעונות הקוגניטיביים אצל בוגרים עם ASD, גודל המדגמים היה לרוב קטן , הניב ממצאים לא עקביים. יתר על כן, רוב המחקרים התמקדו בתחום קוגניטיבי אחד, ושיטות הערכה שהשתמשו  היו שונות על פני מחקרים.  לכן, מענה על שאלה קלינית חשובה זו דורש סקירה מקיפה של הספרות. על ידי צבירה של כל הספרות הקיימת, ניתן להשוות באופן ישיר את חומרת הליקויים היחסית בין תחומים קוגניטיביים שונים. הבנה טובה יותר של הביצועים הקוגניטיביים אצל מבוגרים עם ASD יכולה ליידע תיאוריות קוגניטיביות, ויכולה לספק תובנה לגבי התקדמות תסמיני ASD לבגרות. העדר מידע כזה מגביל את התפתחות הטיפול בתחום זה.
הסקירה השיטתית והמטא-אנליזה הנוכחית נועדו למפות באופן שיטתי את חומרת הליקויים על פני תחומים של תפקוד קוגניטיבי לא חברתי וחברתי אצל מבוגרים עם ASD בהשוואה לאוכלוסייה מבוגרת נוירוטיפיקלית. כדי לעזור להסביר את השונות בין מחקרים, נבדקו פוטנציאלית ליקויים שנצפו אצל אנשים אלה שהוערכו. הערכה מפורטת והשוואה בין החסרים הקוגניטיביים הלא חברתיים והחברתיים בקרב מבוגרים עם ASD תקדם ידע לגבי הביטוי של ASD בחיים מאוחרים יותר, ותוכל לסייע באיתור מטרות להתערבות קוגניטיבית לא חברתית וחברתית.
מקורות הנתונים מחיפוש בספרות שבוצע במסגרת הרפואה האקדמית נעשה באמצעות מסדי נתונים. החיפוש היה מוגבל למחקרים שפורסמו בין 1980 (הכללה ראשונה של אבחון אוטיזם ב- DSM-III) ויולי 2018. בחירת המחקרים שנכללו פורסמו כמאמר מחקר ראשוני באנגלית, שכלל אנשים עם ASD  במשך 16 שנים ומעלה, והעריכו לפחות תחום אחד של תפקוד נוירו-קוגניטיבי או קוגניציה חברתית באמצעות מדדים סטנדרטיים. הפקת נתונים וסינתזה של 9,892 מאמרים שזוהו, 75 עמדו בקריטריונים להכללה לבדיקה שיטתית ומטה-אנליזה.
רלוונטיות תוצאות הסקירה השיטתית והמטה-אנליזה מעידות על כך שמבוגרים עם ASD מראים פגמים בתחומים חברתיים קוגניטיביים ובתחומים קוגניטיביים לא-חברתיים ספציפיים. ממצאים אלה תורמים להבנת דפוסי התפקוד הקוגניטיבי אצל מבוגרים עם ASD ועשויים לסייע בזיהוי מטרות להתערבויות קוגניטיביות.
לסיכום, סקירה שיטתית זו ומטה-אנליזה של תפקודים קוגניטיביים לא-חברתיים וקוגניציה חברתית בקרב מבוגרים עם ASD הראו שלמרות שיש להם IQ שלם (שלא השתנה), קיימים ליקויים בינוניים עד גדולים שנצפו בארבעה תחומים מרכזיים של קוגניציה לא-חברתית וחברתית: תיאוריית המחשבה, תפיסת רגש ועיבודו, מהירות העיבוד, למידה מילולית וזיכרון. בעוד ממצאי המחקר תומכים בתיאוריות הקוגניטיביות החברתיות העיקריות של ASD, הם גם מדגישים חסרים באזורים קוגניטיביים לא-חברתיים. תוצאות אלו מדגישות את החשיבות של גישה רחבה יותר למחקר הקוגניציה לשם הבנת המנגנונים הקוגניטיביים הפוטנציאליים שבבסיס הסימפטומים ותוצאות הטיפול.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s