כשל באבחון וטיפול בני נוער עם הפרעת התנהגות (CD) גורם לסיכונים חמורים בבגרותם

החברה משלמת מחיר כבד על כשל באבחון וטיפול בהפרעת התנהגות (CD)
Society pays heavy price for failure to diagnose and treat conduct disorder, Graeme Fairchild,   Psychology prof. Louisiana State Uni, Nature Reviews June 28, 2019

מחקר חדש, סקר ראיות ממחקרים שנערכו ברחבי העולם והעריך את שכיחות הפרעת ההתנהגות (CD) כ-3% בילדים בגיל בית ספר, וכגורם מוביל להפניה לשירותי בריאות הנפש לילד ומתבגר. הפרעת התנהגות (CD) היא הפרעה פסיכיאטרית שכיחה וקשה מאוד, שבד"כ מתגלה בילדות או בגיל ההתבגרות ומאופיינת בהתנהגות אנטי-חברתית ואגרסיבית חמורה, כולל תוקפנות פיזית, גניבה, נזקי רכוש והפרת זכויות של אחרים.
יש צורך במודעות רבה יותר, באבחון משופר ובטיפול משופר, על מנת לצמצם את הנטל על החברה מהמצב ההתנהגותי החמור של הפרעת התנהגות, על פי מחקר חדש מאוניברסיטת לואיזנייה. עם זאת, באופן פרדוקסלי, כאחת מההפרעות הפסיכיאטריות המוכרות ביותר והנחקרות ביותר – מימון המחקר שלה מפגר בהרבה מאחורי הפרעות רבות אחרות בילדות.
יש צורך במאמץ מתמשך לשיפור האבחון והטיפול בילדים ובני נוער עם הפרעת התנהגות ע"י השקעה בהכשרה בטיפולים מבוססי ראיות למצב זה, ולהבטיח כי המשפחות יהיו בנגישות וזמינות לשירותי בריאות הנפש לילדים ולמתבגרים. באוניברסיטת לואיזנייה ((LSU מספקים שירותי אבחון לקהילה עבור ילדים ובני נוער עם בעיות התנהגות רציניות בגילאי 6-17 שנים באמצעות מרכז השירותים הפסיכולוגיים, המנוהל ע"י המחלקה LSU לפסיכולוגיה.
מה שמוכיחות הראיות הוא שהפרעת התנהגות (CD) קשורה לנטל ומעמסה אישיים חברתיים וכלכליים כבדים. העומס הבריאותי והאישי גדול פי שבעה מזה של הפרעת קשב וריכוז /היפראקטיביות (ADHD), שזו הפרעה הרבה יותר מוכרת. אמנם סביר להניח כי ילדים מאובחנים עם ADHD עשויים גם להראות סימנים של הפרעת התנהגות, אולם מעט מאוד יאובחנו או יקבלו טיפול עבורה. הפרעת התנהגות קשורה גם עם נטל בריאות גדול יותר מאשר אוטיזם (ASD).
למרות שהפרעת ההתנהגות קשורה לנטל אישי, משפחתי וחברתי כבד מאד, היא פחות ידועה, ולעתים קרובות אינה מאובחנת ולא מטופלת, ולמרבה הצער, ככל שמצב זה נמשך, כך קשה יותר לטפל בה. מדגימה באמת את האמרה הישנה "an ounce of prevention is worth a pound of cure"(אונקיה של מניעה שווה פאונד של תרופה). כמו כן, טיפולים רבים המשתמשים בקהילה לא הוכיחו את יעילותן.
כישלון זה להתמודד עם הפרעת התנהגות אצל ילדים ובני נוער הוביל את החוקרים לכתוב את המאמר החדש ב- Nature Review, הדורש מודעות גבוהה יותר למצב, והוספת מימון כדי לשפר את ההבנה והיכולת לטפל בהפרעה. המאמר – סקירה מקיפה על כל ההיבטים של הפרעת התנהגות, אבחנה, ניהול קליני והשפעה ארוכת טווח – מדגיש את ההשלכות השליליות ואת התוצאות לבוגרים שעלולות לקרות אם לא אובחנו או טופלו כראוי.
בייחוד נחשף הנטל הבריאותי גופני ונפשי הקשה על החולים ובני משפחותיהם. אצל ילדים, הפרעת התנהגות קשורה בסיכון גבוה לפתח דיכאון, חרדה, אלכוהול ושימוש בסמים. עד 50% מיחידים עם הפרעת התנהגות מפתחים הפרעת אישיות אנטי-חברתית או גבולית בבגרות, יחד עם התנהגות פלילית חמורה יותר ומעורבות בכנופיה. המחקר מצא גם שלצעירים עם הפרעות התנהגותיות יש סיכוי גבוה יותר שיעשו ילדים מוקדם יותר, עם הריונות לא מתוכננים, יהפכו להיות תלויים בהטבות, לחסרי בית או אפילו לניסיונות התאבדות. להתנהגויות כאלה יש השפעה מזיקה אדירה על הפרט, משפחותיהם והחברה. בנוסף, אלו עם הפרעת התנהגות מציגים בעיות הורות, שלעתים קרובות פרושו שילדיהם נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח הפרעת התנהגות, וכך מתחיל מחזור בין דורי.
עם זאת, החוקרים מציעים כי עם האבחנה הנכונה, ניהול המצב אפשרי בתמיכה של שירותי בריאות הנפש הילד והמתבגר. המחקר מדגיש את הערך של אימון שני ההורים לתמיכה טובה יותר לילדים עם הפרעת התנהגות והכשרת מיומנויות לילדים ובני נוער למצב כדי לעזור להם לשפר את כישוריהם החברתיים לפתרון בעיות ויכולת לווסת את רגשותיהם. החוקרים מרמזים שלגישות אלה יש השפעות עמוקות על רווחתו של המטופל ועל איכות חייו.
Graeme Fairchild החוקר הראשי מקווה שהמחקר יביא לתשומת לב רבה לאבחון ולטיפול בילדים עם הפרעת התנהגות. רוב האנשים רואים ילדים עם הפרעת התנהגות כאילו הם רק "ילדים רעים" ולעתים קרובות אינם מזהים את הצורך בטיפול בבריאות הנפש. ומדגיש את ההשפעה החברתית על המצב, המחייב מימון נוסף למחקרים על הטיפול ממקורות ממשלתיים ופרטיים כאחד.

בעיות התנהגויות בגילאי גן קשורות להכנסה עתידית
 Childhood behaviors linked to future salary, Vergunst F. Research Unit on Children’s Psychosocial Maladjustment, University de Montréal, JAMA Psychiatry, June 19, 2019

קשיי התנהגויות מוקדמות ניתנות לשינוי, יותר מאשר גורמים מסורתיים הקשורים להכנסות כמו מנת משכל (IQ ) ומצב סוציו-אקונומי, מה שהופך אותם ליעדים מרכזיים להתערבות מוקדמת.
החוקרים בחנו נתונים ממחקרי אורך בקוויבק של ילדי גן כדי לקבוע האם קשיי התנהגויות בילדות בגיל 6 שנים משפיעות על הכנסות מתעסוקה בבגרות בגיל 33 עד 35 שנים, בקרב אלה שנולדו ב-1980 או ב-1981 בקוויבק, קנדה, ועקבו אחריהם מ-1985 עד 2015. המחקר כלל 2,850 משתתפים (51.6% בנים ו -2,740 משתתפים לבנים).
הנתונים כללו חוסר תשומת לב, היפראקטיביות, אגרסיביות, מרדנות, חרדה כאשר הילדים היו בני 5 או 6 שנים (כפי שדורגו ע"י גננות) והכנסות שנתיות ב- 2013 עד 2015, כאשר אותם משתתפים היו בני 33 עד 35 שנים. הניתוח הותאם למנת המשכל (IQ) של המשתתפים ולמצב סוציו-כלכלי של המשפחה.
מהניתוח עולה כי עלייה של יחידה אחת בציון חוסר תשומת הלב בגיל 6 שנים היתה קשורה לירידה של 1,271.49 דולר למשתתפים גברים ו-924.25 דולר לנשים מהכנסתם השנתית. בנוסף, תוקפנות-מרדנות היתה קשורה לירידה ברווחים של 699.83 דולר. Vergunst ועמיתיו גילו גם כי באופן תיאורטי, ציון מופחת של סטיית תקן אחת בחוסר קשב הביא לעלייה של 3,077 $ בהכנסה שנתית אצל משתתפים גברים, ו- 1,915 $ בשנה לנשים.
הניפוי/מיון והתערבויות מונעות בשנים הראשונות, שמטרתן לשפר את המצב הכלכלי, צריכים להתמקד בחוסר תשומת לב בנוסף לתוקפנות-מרדנות, כתבו החוקרים. תוכניות תמיכה ומניעה שמטרתן חוסר תשומת לב בקרב ילדים בגילאי בית ספר יסודי יכולות לשפר את האינטגרציה החברתית וההשכלה החינוכית, ובכך לסייע בהקטנת הפער בהישגים.
הערותיי : מחקרים חשובים נוספים המדגישים את הצורך באבחון וטיפול מוקדמים של הפרעות התנהגותיות, אשר יכולות להיות נלוות להפרעות קשב והיפראקטיביות (ADHD) ולהפרעות בספקטרום האוטיזם (ASD), שגורמות להחמרה אין מונין של ASD, ADHD כך שמדורגות בדרגת חומרה קשה severe/extreme (ראה סיווג ענתבי להפרעת קשב).
לפיכך, חשיבות עליונה לניפוי/מיון, לאבחון, לחינוך והדרכה, ולטיפול מוקדם בילדים ומתבגרים עם הפרעות התנהגותיות, שגם נלוות להפרעות קשב ולאוטיזם קשות, אחרת בבגרותם עלולים להיות אלימים, להיגרר לעבריינות, לתאונות דרכים קטלניות, להתמכרויות לאלכוהול וסמים, להשתוללות מינית, ואף להרג המוני סתמי (דוגמאות מארה"ב). כנראה שניתן היה למנוע ארועים כאלה לפחות בחלקן, לו ילדים ומתבגרים אלה היו ממוינים ומאובחנים, מקבלים חינוך הולם, התערבויות להדרכה התנהגותית, ובמידת הצורך טיפול תרופתי.
לאור השלכות מחקר זה כדוגמת מחקרים קודמים, ראויה תשומת לב מיוחדת ודקדקנית לקשיי התנהגות בילדים, ע"י רופאים נוירולוגים, משפחה וילדים, המאבחנים ומטפלים בהפרעות קשב ואוטיזם.

מחשבה אחת על “כשל באבחון וטיפול בני נוער עם הפרעת התנהגות (CD) גורם לסיכונים חמורים בבגרותם

  1. shlomi antebi
    Thu, Aug 15,
    שלום צביקה,
    הנך צודק בהחלט בהערתך.
    מניסיוני הקליני, תנאים סביבתיים הם גורמים חשובים המשפיעים או על שיפור או להחמרת הסימפטומים במצבם של צעירים עם הפרעות קשב.
    לדוגמא, להשפעה סביבתית, אופן התנהלות וחינוך של הורים והמשפחה מול הילד, יכולה לשפר או עלולה להחמיר את הסימפטומים של הפרעות קשב.
    ולשאלתך, אכן גם השפעה סביבתית של "תרבות מתירנית וחסרת גבולות" עלולה להחמיר את הפרעות קשב והיפראקטיביות בילדים ובוגרים.
    בברכה, שבת שלום, ד"ר שלומי ענתבי.

    ‪On Thu, Aug 15, 2019 at 7:32 AM ‫צביקה מור‬‎ wrote:‬
    ד"ר ענתבי שלום רב
    דיברנו בטלפון לפני כחצי שנה.
    במסגרת הדוקטורט שלי בפסיכולוגיה, אני רוצה לחקור קשר בין התרבות הפוסט-מודרנית לריבוי והחמרת תסמיני הפרעת קשב.
    ההשערה היא שכמו שהורים שאינם "מחזיקים" את הילד יכולים להחמיר את תסמיני הפרעת הקשב, כך התרבות המתירנית וחסרת הגבולות (בהכללה כמובן) תורמת לחוסר הריסון והסמכות הפנימית של ילדים ובני נוער ואפילו מבוגרים.
    מה דעתך בעניין?
    צביקה מור מאמן הורים ובני נוער בישיבות תיכוניות. מומחה באימון ADHD

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s