מדיניות AAP לצורך במעורבות רופאי ילדים בטיפול בבריאות הנפש של מטופליהם

הצהרת מדיניות של האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים (AAP) מדגישה את תפקידם של רופאי ילדים בטיפול בבריאות הנפש
AAP policy statement stresses pediatricians’ role in mental health care, Jane Meschan Foy, Prof of pediatrics at Wake Forest University School of Medicine, October 21, 2019

הצהרת מדיניות מעודכנת ודו"ח מעשי שהונפקו ע"י האקדמיה אמריקאית לרפואת ילדים (AAP) הדגישו הצורך במעורבות מוגברת של רופאי ילדים בטיפול בבריאות הנפש של מטופליהם.
רופאי ילדים, בין אם בטיפול ראשוני ובין אם הם מתמחים בתת-מומחיות מקיימים בדרך כלל מערכות יחסים אורכיות ובוטחות עם מטופליהם ומשפחותיהם, וכתוצאה מכך, הזדמנויות ייחודיות לקידום בריאות חברתית-רגשית ולזהות וטיפול בבעיות בריאות הנפש המתעוררות.
על ידי שיפור מערכות הדרכה, רכישת מערך של מיומנויות תקשורת הניתנות להחלה אוניברסלית, פיתוח היכולת להכיר ולנהל מצבים נפוצים בתחום הבריאות הנפש, וכינון מערכות יחסים שיתופיות עם אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש, במטרה להביא לכך שבמצבי חירום פסיכיאטריים ובמצביי פגיעת תפקוד קשים, רופאי ילדים יכולים להצטרף לטיפול עם חולים ומשפחות כדי להפחית את המצוקה בבעיות בריאות הנפש, לשפר את תפקודם של המטופלים, ולהגדיל את הסבירות שהחולים יקבלו את הטיפול שהם צריכים.
הצהרת המדיניות והדוח המעשי של AAP עדכנו המלצות שפורסמו בשנת 2009 על ידי ה-AAP בהתבסס על מחקרים עדכניים בנושא והתפתחות מוקדמת של המוח, טיפול במודעות בטראומה וגישות טיפוליות מבוססות צוות.
אמנם רופאי ילדים רבים מעורבים בטיפול במצבי בריאות הנפש של מטופליהם אשר חיפשו הכשרה ודרכים נוספות לשיפור המיומנויות שלהם למצבים אלה. עם זאת, יש להתמודד עם חסמים למעורבותם של רופאי ילדים בטיפול נפשי. רופאי ילדים רבים אינם חשים מוכנים לענות על צרכי בריאות הנפש של מטופליהם ומתמודדים עם מחסומים, כמו חוסר תמורה מבנית לתשלום לשם התמיכה בשירותי בריאות הנפש שהם יתנו. כתוצאה מכך, הם עדיין לא הפכו להיות מעורבים כפי שהם היו רוצים להיות. מקווים ששני דוחות AAP הללו יעודדו את העניין שלהם ויספקו משאבים שיעזרו להם להתמודד עם החסמים ולהגביר את מעורבותם בבריאות הנפש של מטופליהם.
ממצאים שפורסמו לאחרונה ברפואת ילדים הראו כי בערך אחד מכל חמישה תלמידי תיכון בארצות הברית מדווחים על רעיונות אובדניים, ולמעלה מכל אחד מעשרה יש תכנית התאבדות. מחקר אחר שפורסם ב- JAMA Pediatrics העלה כי מתוך הערכה של 7.7 מיליון ילדים אמריקאים הסובלים ממצבים של בריאות הנפש, כמעט מחציתם אינם מקבלים טיפול או ייעוץ.
בדו"ח הוסיפו קורי מ. גרין, רופאת ילדים בבית החולים Weill Cornell Medicine ועמיתיו , כי המחסומים שמרחיקים ילדים ובני נוער מטיפול נפשי – כולל היעדר מומחים לבריאות הנפש, סטיגמה הקשורה למצבים אלה, ועלויות הטיפול, ממקמות את רופאי הילדים במצב ייחודי, לטיפול במצבים כאלה.
עם זאת, גרין ועמיתיו דיווחו כי סקר שנערך בשנת 2011 בקרב מנהלי תכניות ילדים הראה שרובם לא היו מודעים לסמכויותיהם על פי דו"ח משנת 2009 לספק ולשפר את הטיפול בבריאות הנפש בילדים. מצפים שבתי ספר לרפואה ותוכניות התמחות ינקטו צעדים המפורטים בדו"ח הטכני מעשי לשיפור ההכשרה בתחום בריאות הנפש.
ה- AAP ממליץ על הדרכים הבאות שהרופאים יכולים להיות מעורבים יותר בטיפול במצבי בריאות הנפש של מטופליהם ולשפר את הגישה לטיפול נפשי: ראשית, תמיכה בתשלום הולם לרופאי ילדים ומומחים לבריאות הנפש עבור שירותי בריאות הנפש אצל מבטחים ומשלמים; שנית, זיהוי פערים בגישה של הקהילה שלהם לשירותי בריאות הנפש וקידום אסטרטגיות לטיפול בפערים אלה; שלישית, חיפוש שיפור איכות ואחזקת אישורים המשפרים את יכולתם לספק טיפול נפשי, בדגש על מניעת התאבדות; רביעית, בחינת טיפול שיתופי בפועל, שיכול לכלול שילוב של מומחה לבריאות הנפש כחלק מצוות המרפאה הראשונית, התייעצות עם פסיכיאטר ילדים או רופא ילדים התפתחותי-התנהגותי, או שימוש ברפואה טלה-מדיצין (telemedicine ) לשיפור הגישה לרופא מומחה; חמישית, בנייה ושיפור מערכות יחסים עם מומחים לבריאות הנפש, הכוללים ספקי בריאות הנפש בבתי ספר, למען שיתוף פעולה ולשיפור הידע והמיומנויות שלהם בתחום בריאות הנפש כדי לזהות טוב יותר את הנזקקים לטיפול חירום; שישית, השתתפות עם מומחים אלה כדי לסייע לילדים המתמודדים עם מצבים ראשוניים של בריאות הנפש ומצבים רפואיים גופניים המביאים לתופעות נלוות בבריאות הנפש; שביעית, תומכים בשילוב לימוד למיומנויות לבריאות הנפש בבית הספר לרפואה, בהתמחות ובמומחיות, בפעילות לימודי המשך ברפואה, כמו גם פעילויות נוספות להשכלה רפואית, לשם הגברת הידע והמיומנויות לרופאי ילדים בעתיד; שמינית, ביצוע מחקר כיצד לספק שירותי בריאות הנפש במסגרת מרפאות ילדים ראשוניות ובתת-מומחיות; תשיעית, 
עבור רופאי ילדים מומחים שכבר בפועל, קיימות מספר גישות חינוכיות מבטיחות שהוכחו כמגבירות את הביטחון והרמה של רופאי ילדים לספק טיפול יעיל בבריאות הנפש. למודלים שיתופיים יש יתרון של שיפור הגישה לטיפול נפשי תוך שיפור הידע והכישורים של רופאי ילדים באמצעות למידה חוצה תחומית.
הערותיי:
על הצורך במעורבות רופאי ילדים בטיפול בבריאות הנפש של מטופליהם ביחוד בהפרעות קשב ואוטיזם הקדמתי בהרבה את כולם. לראשונה כבר לפני 14.5 שנים כתבתי והצגתי בחיפ"א בשבעה ליוני 2006 על הצורך בשילוב רופאי ילדים באבחון וטיפול בהפרעות קשב ואוטיזם, זכיתי  בה כעבודה הנבחרת (עם פרס כספי בצידה). ומאז לאורך השנים הכנסתי לאתרי עשרות מאמרים  שחלקם הצגתי בכינוסי חיפ"א, חיפ"ק, ואיגוד רופאי הילדים, בהן פרטתי בפרוטרוט כיצד רופאי ילדים יוכלו להשתלב בתחום זה, וכמו כן הצעתי תכנית אסטרגתית ומעשית למשרד הבריאות/קופות חולים כיצד לבצע זאת במרכזי רפואה ראשונים (דגימה קטנה בקישורים הרצ"ב). 

הצעה לארגון אבחון וטיפול ב ADHD בילדים                      פורסם באתרי בתאריך 06.03.2016
רופא ראשוני לטיפול בילדי ADHD                                                         בתאריך 06.03.2016
האם רופא ילדים רשאי לטפל ב ADHD                                                  בתאריך 26.06.2015
מי מורשה לטפל ב ADHD                                                                    בתאריך 04.03.2015
מה על משרד החינוך והתרבות לפעול בנושא ADHD                               בתאריך 28.12.2012
הדגשים לאבחון ADHD עי רופא ילדים                                                 בתאריך  26.12.2009

 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s