להכשיר רופאי ילדים (בי"ס לרפואה, התמחות ולימודי המשך) להתמודד עם הפרעות נפשיות בילדים: אוטיזם, הפרעת קשב, ודיכאון

פערים בהדרכה לבריאות הנפש, מציבים משבר מתקרב לטיפול בילדים
Gaps in mental health training pose imminent crisis for pediatric care   Julia A. McMillan, MD, Prof of pediatrics Johns Hopkins School of Medicine, Keith Weller

על פי נתוני המכון הלאומי לבריאות הנפש, כ -13% מהילדים בגילאי 8 עד 15 שנים בארצות הברית יחוו הפרעה נפשית קשה בשלב כלשהו בחייהם. מרבית מצבי בריאות הנפש מתפתחים עד גיל 24, כאשר 50% מהמקרים במהלך החיים,  ההפרעות מופיעות עד גיל 14 בצורה של אוטיזם, הפרעת קשב / היפראקטיביות, חרדה, בעיות התנהגות, ודיכאון. במידה ומצבים בריאותיים נפשיים קשים לא מטופלים יכולים לגרום לילדים מסוימים לקחת את חייהם (להתאבד); התאבדות נותרה סיבת המוות השלישית המובילה בקרב צעירים גילאי 10 עד 24 שנים, עם אחוז תמותה גבוה יותר מאיידס, סרטן, מחלות לב, מומים מולדים, שבץ מוחי, דלקת ריאות, שפעת עם מחלת ריאה כרונית.
למרות סטטיסטיקות מטרידות הללו, בסקר שנערך ע"י האקדמיה האמריקאית לפדיאטריה (AAP ) משנת 2013, נמצא כי 65% מרופאי הילדים סברו כי הם חסרים את ההכשרה הדרושה לטיפול בילדים עם בעיות בריאות הנפש; 40% השיבו שהם חסרים את היכולת לאבחן בעיות בבריאות הנפש; ויותר מ- 50% דיווחו כי הם חסרי בטחון ביכולתם לטפל בחולים אלה. משמע, חוסר הכשרה הותיר נותני טיפול ראשוני עם ידע לא מספיק כדי לזהות ילדים עם צרכים של בריאות הנפש.
יותר מתמיד, רופאי ילדים וספקי רפואה ראשונית אחרים, מוצאים את עצמם בקו החזית של הטיפול בבריאות הנפש בילדים, בין אם מדובר במיון לאוטיזם, ליזום תרופות להפרעת קשב וריכוז (ADHD) או לדיכאון, ובין אם לספק ייעוץ להורים לילדים עם בעיות התנהגות.
כאשר פעם בעבר הייתה אפשרות לפנות לספקי חוץ לבעיות בבריאות הנפש, כיום המחסור הלאומי במומחים לפסיכיאטרית ילדים החזיר את האחריות לספקים בודדים; מה שעושה את הבעיה עוד יותר מורכבת שדרישות ההתמחות ברפואת ילדים אינן מחייבות עוד בתכנית לימודים (בקוריקולום) ולא דרישות להערכת מחלות בבריאות הנפש. קיים מעגל קסמים, בו הדרישות בתוכנית ההתמחות, ובתי חולים המממנים אותם אינם מעניקים למתמחים את הניסיון ואת הלימוד הנחוצים להם. אותם מתמחים ברפואת ילדים הופכים להיות חברי סגל הוראה לדורות הבאים של המתמחים ברפואת ילדים, שאף הם אינם מקבלים את ההכשרה ואת הניסיון שהם זקוקים להם בבריאות הנפש.
הכשרה לא מספקת מותירה את רופאי הילדים נותני הטיפול הראשוני בקהילה כלא מוכנים לזהות ילדים עם צרכים בבריאות הנפש, דבר שיכול לעכב עוד יותר את ההפניה לכוח האדם שכבר מופחת ומותש של ספקים להתערבות נפשית מוקדמת. אפילו ברגע שמתבצעת הפניה, ילד שנחשד כי הוא סובל מקשיים בבריאות הנפש יכול לבלות חודשים ברשימת המתנה להערכה אצל תת-מומחה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s