מדוע יותר ילדים מאובחנים עם ASD ,ADHD ולקות שכלית (ID)?

אחד מכל שישה ילדים אמריקאים גילאי 3 עד 17 שנים יש מוגבלות התפתחותית
השכיחות גדלה ביחוד בהפרעות קשב והיפראקטיביות (ADHD), הפרעה בספקטרום אוטיזם (ASD)
ולקות שכלית (Intellectual disability)
One in six American children has a developmental disabilityZamblotsky B, et al. CDC’s National Center for Health Statistics, Pediatrics, Oct 11, 2019

בין 2009 ל- 2017, בערך אחד מכל שישה ילדים בגיל 3 עד 17 שנים בארצות הברית, אובחן עם לקות התפתחותית, על פי הערכות השכיחות המעודכנות שפורסמו ב- Pediatrics. החוקרים ציינו כי העלייה הספציפית בשכיחות היתה של הפרעות קשב/ריכוז והיפראקטיביות (ADHD), הפרעה בספקטרום אוטיזם (ASD) ולקות שכלית (Intellectual disability).
מחקרים קודמים, הסבירו את העלייה בשכיחות הפרעות אלה, בגלל שיפור בזיהוי של ילדים עם מצבים אלה; זמינות רבה יותר של טיפולים; הגברת המודעות של הורים; שינוי נהלי ספקי השרות הרפואי; שיפור בהישרדותם של תינוקות בעלי משקל לידה נמוך במיוחד, אך נותרו עם אתגרים לכל החיים. בנוסף, שינויים בשכיחות המשוערת עשויים להיות קשורים למדידת הסקר, שכן שינויים בנוסח השאלה הן להפרעת הספקטרום האוטיסטי והן למוגבלות אינטלקטואלית [בסקר ראיון הבריאות הלאומי] הביאו לעלייה בשכיחות.
במחקר הנוכחי לא בדקו את הסיבות העומדות מאחורי העלייה הספציפית בשכיחות הפרעות קשב וריכוז, הפרעה בספקטרום אוטיזם, ונכות שכלית; עם זאת, לטענת החוקרים, גישה למידע עדכני נחוצה להבנת גורמי ההשפעה על השכיחות שיש: למודעות, לשיפור באבחון, ושינויים בקריטריונים לאבחון. בנוסף, הדבר יכול גם לזהות קבוצות שעשויות להזדקק להתערבויות ממוקדות כדי לשפר את האבחנה ולהגביל את החסמים לטיפול. גם בדיקות הסריקה הכלליות בגיל 18 עד 24 חודשים ומעקב שוטף אחר התפתחות הילד, כפי שהומלץ על ידי ה-AAP בשנת 2007, מהווה ככל הנראה חלק מההסבר לגידול שנראה בשכיחות.
החוקרים ניתחו את נתוני ה- NHIS שנאספו בין 2009 ל-2017. עבור הסקר, ההורים דיווחו האם ילדם קיבל אבחנה של הפרעות קשב וריכוז, הפרעות בספקטרום האוטיזם, עיוורון, שיתוק מוחין, אובדן שמיעה בינוני עד עמוק, לקות למידה, לקות שכלית, אפילפסיה, גמגום ועיכובים התפתחותיים אחרים. אבחנות נעשו על ידי רופאים או ע"י ספקי בריאות אחרים.
השכיחות של כל מוגבלויות התפתחותיות עלתה משמעותית בין 2009 ל-2011 לבין 2015 ל-2017 , מ-16.2% ל-17.8%; הנתונים הראו גם עלייה בשכיחות ADHD מ-8.5% ל-9.5%; ASD מ-1.1% ל-2.5% ; לקות שכלית מ-0.9% ל-1.2%; עם זאת, השכיחות של כל המוגבלות ההתפתחותיות האחרות, פחתו במהלך תקופת המחקר מ-4.7% ל-4.1%; כנראה זו יכולה להיות תוצאה של הורים שפחות נוטים לבחור בקטגוריות אחרות מכיוון שיותר ילדים אובחנו עם המצבים הרפואיים הנ"ל.
במחקר הנוכחי נבדקו את שכיחותן של מוגבלות התפתחותית בקרב קבוצות ספציפיות, החוקרים הבחינו בשכיחות מוגברת של כל עיכוב התפתחותי בקרב בנים, ילדים בוגרים יותר, ילדים לבנים ולא היספניים, וכאלה המכוסים בביטוח פרטי בלבד. יתר על כן, נצפו עליות בקרב ילדים ששקלו 2,500 גרם ומעלה בלידתם וילדים שנולדו לאימהות פחות משכילות שחיו בסביבות עירוניות.
הערותיי: אין בארץ סקר כזה, אולם לא אופתע אם הנתונים בארץ יהיו זהים לאלה בארה"ב. והחמור מכול שזה עובר מדור לדור, אלא אם נחולל שינוי דרסתי בהשפעות הגורמים הסביבתיים, ונדאג לאוכלוסיות חלשות אלה ביתר שאת להגברת התרבות, החינוך, הלימודים וההשכלה, ובכך נצמצם את הפערים החברתיים-כלכליים והשכלתיים. אחרת אם לא נעשה כן, המצב בארצנו יקצין עוד יותר ונהפך לשני מחנות שלא מאחד ביניהם דבר, ובסוף נהיה שני עמים 'שונים' החיים במדינה אחת. עדיין לא מאוחר לעשות זאת, עכשיו ומיד.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s