שוני מגדרי (בין המינים) ברישום תרופות להפרעות קשב (ADHD)

המגמות לרישום תרופות על פי מין לילדים עם הפרעת קשב והיפראקטיביות

SEX AND MEDICATION PRESCRIPTION PATTERNS IN CHILDREN WITH ADHD
Joshua M. Langberg et al, Annual Meeting American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, Chicago October 14-19, 2019

מחקרים אפידמיולוגיים קודמים הראו כי בנים המאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז נוטים יותר לקבל תרופות ל ADHD מאשר בנות. עם זאת, לא ברור אם השוני המגדרי הזה מיוחס לפחות רישום תרופות או לפחות זיהוי ההפרעה, מכיוון שמחקרים אפידמיולוגיים משתמשים בקבוצות מדגמיות מייצגות, ללא קשר לשאלה האם הילד הופנה אי פעם לטיפול בהפרעות קשב וריכוז. מטרת המחקר לקבוע האם השוני המגדרי הזה בשיעורי מרשם התרופות קיים בקרב ילדים המוצגים בפני רופאי ילדים לאבחון הפרעות קשב וריכוז.
במחקר נבדקו תיקים של 367 ילדים בגילאי בית ספר יסודי שהופנו לרופא ילדים בשאלה של בעיות קשב וריכוז. הורים ומורים של המשתתפים מילאו את סולם דירוג הורים (Vanderbilt ADHD Parent) ודירוג מורה (Vanderbilt ADHD Teacher). לאחר מכן בוצעה רגרסיה מרובת משתנים שבדקה את השפעת מין המטופל, נגזרת אבחנת הפרעת קשב וריכוז במחקר, ואינטראקציה שלהם לקבלת תרופות.
תוצאות המחקר הראו כי מבין 367 המשתתפים (107 בנות, 260 בנים), 69% מהבנות ו-76% מהבנים עמדו בקריטריונים לאבחון הפרעות קשב וריכוז (ADHD) בהתבסס על תסמינים של ADHD, מפושטים, וקריטריונים לליקויי תפקוד הנגזרים ממדדי הדירוג. 
בנים ובנות אשר עמדו בקריטריונים לאבחון ADHD  קיבלו טיפול תרופתי בשיעורים שווים (77% קיבלו תרופות). עם זאת, בנים שלא עמדו בקריטריונים של אבחון הפרעות קשב וריכוז קיבלו טיפול תרופתי בשיעור כמעט כפול (56% קיבלו תרופות), לעומת בנות שלא עמדו בקריטריונים האבחון (30% קיבלו תרופות).
נראה שיש פער מגדרי ברישום תרופות ל- ADHD, שבו בנים שאינם עומדים בקריטריונים האבחוניים להפרעות קשב וריכוז (ADHD) נוטים יותר לקבל טיפול תרופתי בהשוואה לבנות שאינן עומדות בקריטריונים לאבחון ADHD.
החוקרים לא הצליחו לברר מדוע בנים קיבלו תרופות להפרעות קשב וריכוז בשיעורים גבוהים יותר מאשר בנות כאשר תוצאות סולם הדירוג שלהם ב- ADHD לא עמדו בספי האבחון של ADHD. יש צורך במחקר נוסף בכדי להבין טוב יותר את הסיבות לכך שקביעת הטיפול עלולה במקרים מסוימים להיות שונה ממצב האבחון לכאורה, הן על פי מחקרים והן במסגרות קליניות, בעולם האמיתי.
הערותיי: ממחקר זה (מ- 
University of South Carolina) שהוצג בכינוס השנתי של האקדמיה האמריקאית לפסיכיאטריה לילד והמתבגר, שהתקיים בשיקגו ב 14-19 אוקטובר 2019, אני מסיק שתי תובנות חשובות. אחת, שכמחצית בני הנוער שלא עמדו בקריטריונים לאבחון הפרעות קשב והיפראקטיביות (ADHD) קיבלו טיפול תרופתי ל- ADHD. יש הבדל מגדרי בין המינים, בקרב הבנים שלא עמדו בקריטריונים לאבחון הפרעות קשב וריכוז (ADHD) י 56% קיבלו טיפול תרופתי, בשיעור כמעט כפול לעומת בנות שלא עמדו בקריטריונים לאבחון ADHD ש- 30% מהן קיבלו תרופות.
משמע אחוז נכבד של ילדים ובני נוער מקבלים טיפול תרופתי להפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD) למרות שלא אובחנו כנדרש ולא עמדו בקריטריונים לאבחון ADHD. עובדה זו מסבירה את  אחת הסיבות לעלייה הדרמטית בשנים האחרונות בשכיחות ADHD בילדים ובני נוער. תופעה ייחודית לארה"ב ולישראל, והגיעה העת שנתמודד ונמצא פתרון הולם לבעה זו.
תובנה שנייה, לא מפתיע שבנים מטופלים בתרופות ל- ADHD פי שניים יותר מהבנות. מניסיוני בקליניקה הסיבה העיקרית לזה, שבנים יותר מפריעים בכיתה מאשר בנות, ולכן הם נשלחים ביוזמת בי"ס לאבחון וטיפול להפרעת קשב, יותר מאשר בנות. 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s