מטה-אנליזה של נתוני משתתף אינדיבידואלי: טיפולים התנהגותיים לילדים עם הפרעות קשב

An Individual Participant Data Meta-analysis: Behavioral Treatments for Children and Adolescents With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder Annabeth P. Groenman PhD

התערבויות התנהגותיות הם טיפולים מבוססים היטב לילדים עם הפרעת קש/היפראקטיביות (ADHD). עם זאת, התובנה לגבי המבקרים על תוצאות הטיפול מוגבלת.

נערכה מטה-אנליזה של נתוני משתתפים בודדים individual participant data meta-analysis (IPDMA), כולל נתונים של ניסויי התערבות התנהגותי מבוקרים אקראיים עבור נערים עם ADHD מתחת לגיל 18. עם תסמינים  של ADHD, התנגדות מתריסה(ODD) והפרעת התנהגות (CD). נבדקו התסמינים וחומרת הליקוי, שימוש בתרופות, גיל, מנת משכל, מין, מצב סוציו-אקונומי והורות חד הורית.

התוצאות  הראו עבור המדרגים הקרובים ביותר לטיפול, נמצאו השפעות קטנות עד בינוניות של התערבויות התנהגותיות עבור סימפטומים של ADHD, חוסר קשב, היפראקטיביות/אימפולסיביות ,, ODD ו-CD. תוצאות עיוורות היו זמינות רק עבור תת-דגימות קטנות לגיל הרך ובאמצעים מוגבלים. תסמיני CD ו/או אבחנה מתונה על תסמיני ADHD, HI, ODD ו-CD. הורות יחידנית מיתנה את תוצאת ה-ODD, וחומרת הפרעות קשב וריכוז מיתנה את תוצאת הליקוי. תסמינים גבוהים יותר של CD או ADHD, אבחנה של CD והורות חד הורית היו קשורים להחמרה בתסמינים בקבוצה שלא טופלה אך לא בקבוצה המטופלת, מה שמצביע על השפעה מגנה ולא משפרת של התערבויות התנהגותיות לילדים אלו.

טיפולים התנהגותיים יעילים להפחתת תסמיני ADHD, בעיות התנהגות ופגיעה תפקודית .ילדים ובני נוער שיש להם תסמיני CD או ADHD חמורים, אבחנה של CD, או שהם הורים יחידים צריכים לקבל עדיפות לטיפול, מכיוון שהם עשויים להעיד על החמרה בתסמינים בהיעדר התערבות.

הפרעת קשב וריכוז (ADHD)  בילדים ובני נוער שכיחה מאוד ופוגעת במספר תחומי תפקוד. זוהי הפרעה הטרוגנית בהיבט האטיולוגיה, הסימפטומטולוגיה, ליקויים תפקודיים, ביטוי התפתחותי, ופסיכופתולוגיה נלווית; מחלות נלוות נפוצות הן הפרעת התנגדות מתריסה (ODD), הפרעת התנהגות (CD), הפרעת חרדה ודיכאון. התערבויות תרופתיות והתנהגותיות הם טיפולים מבוססים היטב לילדים ובני נוער עם הפרעת קשב וריכוז, עם התערבויות התנהגותיות המכוונות לרוב לפתולוגיה נלווית ולליקויים הקשורים ל-ADHD . יש צורך ברור בטיפולים התנהגותיים בפרקטיקה קלינית מבוססת, שכן הם עשויים להיות מועדפים על ידי מטופלים ומשפחות ויכולים להפחית את הצורך בתרופות. ההטרוגניות של הסימפטומטולוגיה והתחלואה הנלווית של ילדים עם הפרעת קשב וריכוז הופכת את זה לא סביר שטיפולים התנהגותיים יעבדו באופן שווה עבור כל האנשים, תוך שימת דגש על הצורך בתוכניות טיפול מותאמות אישית יותר.

ניתוח אנליטי מאפשר זיהוי של תת-קבוצות של ילדים (או משפחות) שיש להם סיכוי גבוה יותר או פחות להגיב להתערבויות התנהגותיות. עד כה, מטא-אנליזות בדגימות ADHD לא יכלו לזהות באופן עקבי מנחים של תגובת טיפול התנהגותי, ככל הנראה בשל חוסר כוח או קשור למגוון הרכבי המדגם ועיצובי המחקר. לדוגמה, גיל הילד נמצא כמנחה משמעותי במטה-אנליזה אחת  אך לא בשניים אחרים.

מחקרי טיפול אינדיבידואלי לרוב אינם מתוכננים או מופעלים לניתוחי מתינות. דוגמה לאחד מהמחקרים המעטים בעלי עוצמה מספקת לניתוחי מתינות בדגימות ADHD הוא מחקר הטיפול הרב-מודאלי של ADHD (MTA) הראה כי חרדה נלווית של הילד מנחה תגובה (טובה יותר) לטיפול התנהגותי. מחקר MTA, לעומת זאת, היה מוגבל בטווח הגילאים (7 – 9 שנים) ובהשוואה של זרוע הטיפול ההתנהגותי לטיפולים התנהגותיים אחרים (כלומר, הטיפול ההתנהגותי MTA היה אינטנסיבי הרבה יותר מרוב האחרים). לסיכום, עדויות לגבי גורמים ממתנים כיום אינן עקביות או חסרות, ובכך מונעות מרופאים להתאים אישית את תוכניות הטיפול.

בניגוד לניסויים מבוקרים אקראיים בודדים, מטה-אנליזה של נתוני משתתפים אינדיבידואלים (IPDMA) מתאימה במיוחד לביצוע ניתוחי מתינות בעלי עוצמה גבוהה, שכן היא משתמשת בנתונים אינדיבידואלים מהמחקרים המקוריים, מה שמוביל למסקנות אחידות בין מחקרים. גישת ה-IPDMA הוכחה כיתרון גדול בתחום הכללי של הרפואה; לדוגמה, IPDMA של Furukawa et al.  על טיפול בדיכאון הביא לכלי אינטרנט אינטראקטיבי המציג את מהלך המחלה החזוי האישי כאשר לוקחים בחשבון את מאפייני המשתתפים. עם זאת, זהו ה-IPDMA הראשון לטיפול בילדים ובני נוער עם ADHD. במחקר הנוכחי, השתמשו ב-IPDMA כדי לזהות השפעות התערבות התנהגותיות ו תוצאות צמצום תסמינים של ADHD ODD ו-CD, והפרעות גלובליות בילדים ובני נוער עם ADHD (<18 שנים). התמקדו בעיקר במדדי תוצאה.

מטה-אנליזה של נתוני משתתפים בודדים individual participant data meta-analysis (IPDMA), הראה שהתערבויות התנהגותיות להפרעות קשב וריכוז (ADHD) הם טיפולים יעילים, המפחיתים באופן משמעותי את תסמיני ליבה של ADHD, בעיות התנהגותיות נלוות ופגיעה גלובלית, כפי שנתפסת על ידי ההורים או המורים לאחר הטיפול. שיפור בליקוי בולט, שכן פגיעה בתפקוד היא בדרך כלל מה שמניע פנייה לטיפול, והיא ללא ספק התוצאה הבולטת ביותר בטיפול התנהגותי. נמצא מנחים משמעותיים של תוצאה שניתן לתרגם למסר קליני ברור, אם כי נראה כי למנחים אלו הייתה ההשפעה החזקה ביותר על מצב הבקרה ולא על מצב הטיפול הפעיל;
בפרט, ילדים עם רמות גבוהות של תסמינים של CD או אבחנת CD, ילדים להורים חד הורי, וילדים עם תסמיני ADHD קשים, צריכים לקבל עדיפות לטיפול התנהגותי. עבור ילדים אלה, נראה כי הטיפול מונע מהם הידרדרות נוספת מבחינת תסמיני ADHD, בעיות התנהגות וליקויים תפקודיים.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s