תרופות אלפה-2 אגוניסט: קלונידין (קלוריניט) וגואנפצין יעילות ובטוחות לטיפול ADHD

תרופות אלפה-2 אגוניסט: קלונידין (קלוריניט) וגואנפצין
יעילות ובטוחות לטיפול ADHD 

Alpha-2 Agonists for Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in Youth: A Systematic Review and Meta-Analysis of Monotherapy and Add-On Trials to Stimulant Therapy
Tomoya Hirota, MD Shimon Schwartz, MD Christoph U. Correll, MD. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry,Volume 53, Issue 2, February 2014

במחקר מתה-אנליזה שפורסם החודש בירחון JAACAP מפברואר 2014 נמצא כי טיפול עם תרופות אלפה 2 אגוניסט הוא יעיל ובטוח לסימפטומים של היפראקטיביות ואי-קשב ומפחית כל הסימפטומים של הפרעת קשב וריכוז בילדים. בארץ ישנן בשימוש שתי תרופות מקבוצה זו קלונידין (קלוריניט) וגואנפצין.
התרופות מעודדות גירוי פוסט-סינפטי של רצפטורים אלפה-2,וכן מפעילות את המערכת הנוירו-אדרנרגית. התרופות משפיעות על קליפת האזור המצחי במוח prefrontal cortex, כלומר משפרות קשב וריכוז בילדים, התנהגות (ODD), אימפולסיביות, קוגניציה (בתחומי אי קשב, וזיכרון עבודה). ומשפיעות גם על טיקים (טורט) והפרעות שינה.
הערותיי: מטפל בהפרעת קשב וריכוז ראוי שיכיר גם את תרופות אלפה-2 אגוניסט, שהינן תרופות קו שישי (אחרון) לטיפול בהפרעת קשב וריכוז. כך שהשימוש בהן יהיה נדיר, לאחר שכל חמשת תרופות הבחירה לא צלחו. מכוונות בעיקר ל- ODD, טורט, והפרעות שינה.

כתיבת תגובה