נהגים צעירים עם ADHD גורמים ליותר תאונות דרכים

בני נוער עם ADHD מבצעים יותר עבירות תנועה בגלל נהיגה מסוכנת, נמצאים בסיכון גבוה יותר לגרימת תאונות

Teens with ADHD get more traffic violations for risky driving, have higher crash risk Children's Hospital of Philadelphia, May 20, 2019

נהגים צעירים המאובחנים עם הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD) נוטים יותר לגרום לתאונות באופן משמעותי, לבצע עבירות תנועה, ולהיות קשורים בהתנהגויות נהיגה מסוכנות יותר מאשר בקרב בני גילם ללא ADHD. זאת על פי מחקר מבית חולים לילדים של פילדלפיה (CHOP) שפורסם בכתב העת Pediatrics.
צוות חוקרים רב תחומי ממרכז CHOP למחקר פגיעות ומניעתן ומרכז לניהול ADHD ניתח תאונות והפרות תנועה, אצל נהגים מורשים חדשים, במחקר קנה מידה גדול ראשון בנושא זה. עם הדגשת הסוגים הספציפיים של עבירות ותאונות דרכים.
מחקר זה מזהה התנהגויות נהיגה מסוכנות, כי צעירים עם ADHD עשויים להיות עם סיכון גבוה יותר לנהוג בעת היותם שיכורים, לא חוגרים חגורת בטיחות, ולנהוג במהירות. מאחר שהתנהגויות אלו ניתנות לשינוי, ממצאים אלה מצביעים על כך שקלינאים והמשפחות יכולים לעבוד עם קבוצת בני נוער בסיכון זה כדי לתרגל התנהגויות נהיגה בטוחות ולהפחית את הסיכון לתאונות.
"מה שמציע מחקר זה הוא שעלינו לנקוט מעבר להמלצות הנוכחיות של טיפול בתרופות ולעכב  גיל קבלת הרישיון כדי להפחית את הסיכון לתאונות דרכים בקרב בני נוער עם ADHD התנהגויות נהיגה מסוכנות עשויות להסביר מדוע הם גורמים יותר לתאונות דרכים" אומרת אליסון קארי, מחברת המחקר המובילה, מדענית בכירה ומנהלת אפידמיולוגיה וביו-סטטיסטית במרכז ב-CHOP, ופרופ' לרפואת ילדים בבי"ס לרפואה של אוניברסיטת פנסילבניה פרלמן.
לפי מרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), כ-6.1 מיליון ילדים בגיל 2-17 הגרים בארה"ב אובחנו עם ADHD. רבים הצעירים עם ADHD הם נהגים פוטנציאליים, ונהיגה בטוחה היא דאגה גוברת. יש צורך דחוף בהדרכה מבוססת ראיות לרופאים ולמשפחות כדי להגן על נהגים אלה.
במחקר הרטרוספקטיבי, החוקרים בחנו את הרשומות של 14,936 מתבגרים שהיו רשומים בשש מרפאות ראשוניות של CHOP בניו-ג'רסי וקיבלו רישיון נהיגה לראשונה בין ינואר 2004 לדצמבר 2014. צוות המחקר קשר את נתוני הבריאות האלקטרוניים של המתבגרים עם רשומות רישוי נהגים של ניו-ג'רסי, עם הפרות תנועה, ונתוני תאונות שדווחו ע"י המשטרה. בתוך קבוצה זו, החוקרים זיהו 1,769 (11.84%) מתבגרים עם ADHD מאובחנים מילדות שקיבלו רישיון נהיגה חדש במהלך תקופת המחקר, והשוו את תוצאות התאונות שלהם לאלה של נהגים צעירים ללא ADHD.
למרות הסיכון לתאונות דרכים גבוה יותר אצל כל הנהגים הצעירים החדשים, במחקר נמצא שהוא גבוה ב-62% בקרב הסובלים מ-ADHD בחודש הראשון לאחר קבלת הרישיון, ו-37% גבוה יותר במהלך ארבע השנים הראשונות לאחר קבלת רישיון הנהיגה, ללא תלות לגיל בו קיבלו רישיון נהיגה לראשונה. נהגים עם ADHD חוו גם שיעורים גבוהים יותר של סוגי תאונות ספציפיים, כולל נהיגה עם נוסעים, תקלות ברכב, פציעה, ותאונות בגלל אלכוהול שסיכון זה היה גבוה ב-109% יותר מאלו ללא ADHD.
שיעורי עבירות התנועה היו גבוהים יותר משמעותית בקרב נהגים צעירים עם ADHD בהשוואה לאלו ללא ADHD. נהגים עם ADHD היו עם שיעור גבוה יותר לשימוש באלכוהול או סמים ועם יותר עבירות תנועה (כולל מהירות גבוהה, אי שימוש בחגורות בטיחות, שימוש בציוד אלקטרוני בזמן נסיעה). שיעורם היה פי 3.5 פעמים יותר מזה של נהגים צעירים ללא ADHD בשנה הראשונה של נהיגה ופי 1.5 פעמים יותר מאשר נהגים צעירים ללא ADHD בארבע השנים הראשונות של נהיגה.
נדרשים מחקרים נוספים כדי להבין את המנגנונים הספציפיים שבהם סימפטומים של ADHD משפיעים על הסיכון תאונות דרכים כך שאפשר יהיה לפתח אימון מיומנויות והתערבויות התנהגותיות כדי להפחית את הסיכון של הנהגים המורשים החדשים עם ADHD. אין מספיק מחקרים המתבצעים כיום על צעירים ובוגרים עם ADHD, במיוחד מחקרים שמתמקדים בקידום התנהגות נהיגה בטוחה.

Curry et al. Longitudinal study of traffic crashes, violations, and suspensions among young drivers with ADHD. Pediatrics, 2019

הערותיי: הדברים ידועים וברורים זה מכבר, והמחקר מדגיש אותם שוב. אכן, שיעורי עבירות התנועה הן גבוהות יותר משמעותית בקרב נהגים צעירים עם ADHD בהשוואה לאלו ללא ADHD.  כמו כן, נהגים עם ADHD הם בשיעור גבוה יותר לשימוש באלכוהול או סמים ועם יותר עבירות תנועה, כולל מהירות גבוהה, אי שימוש בחגורות בטיחות, שימוש בציוד אלקטרוני בזמן נסיעה ועוד.
מעבר לזה, אני נוכח מזה חמש עשרה שנה בקליניקה שלי, שעם בגרותם והיותם אנשים בוגרים אלה עם ADHD שאובחנו בילדותם או אלה (המבוגרים יותר) שלא אובחנו בילדותם, אולם על פי  האנמנזה ההיסטורית שלהם ניתן להעריך שהייתה להם גם ADHD, הם בוחרים בגלל סימפטומים של ADHD במקצועות "חופשיים" כמו נהגי מוניות, משאיות, אוטובוסים וכלים כבדים, והם מועדים יותר לעשות עבירות תנועה ותאונות דרכים. בין נהגים אלה שכיחות ADHD (שלעיתים נלוות  לה הפרעות נוספות) היא להערכתי גבוהה פי 3 עד פי 5 פעמים יותר מאשר באוכלוסייה הבוגרת הכללית (15% עד 25% לעומת כ- 5% בהתאמה).
בעבודתי הקלינית מסתמנת כנראה אותה תמונה של שכיחות ADHD גבוהה יותר גם באוכלוסיית הבוגרים במקצועות "חופשיים" כמו שיפוצניקים, מוסכניקים, "שפים" (טבחים), "בדרנים וזמרים למיניהם". לדעתי, במסגרת מערכת בריאות יוזמת וחדשנית, ניתן לבצע פעולות מניעה וטיפול לנזקקים, לטובתם ולמען הכלל.

 

כתיבת תגובה