בילדים עם הפרעות קשב וריכוז המוח אינו מזהה ביטויי כעס
ADHD: Brains not recognizing angry expressions
Hiroko Ichikawa, Hemodynamic response of children with attention-deficit and hyperactive disorder (ADHD) to emotional facial expressions. Neuropsychologia, September 25, 2014
"המאפיינים של הכרת הבעות פנים בילדים עם ADHD, זיהו החוקרים ע"י מדידת התגובה המודינמית במוח. המחקר הצביע כי בילדים עם ADHD נראתה במוח תגובה המודינמית משמעותית להבעות שמחה, אבל לא כך להבעות הכעס. הבדל זה בבסיס העצבי להכרה בהבעות פנים, יכול להיות אחראי להחלשה בהכרה חברתית ובכינון מערכות יחסים.
חוסר תשומת לב, היפראקטיביות, והתנהגות אימפולסיבית בילדים עם הפרעות קשב וריכוז, עלולים לגרום לבעיות חברתיות, והילדים עלולים להיות נדחים מפעילות חברתית. הם נמצאים בהבעת פנים רגשית לקויה השונה משל הילדים האחרים.
קבוצת המחקר של פרופ' Ryusuke Kakigi מהמכון הלאומי למדעי הפיסיולוגיה, במכון הלאומי למדעי טבע, בשיתוף חוקרים נוספים מאוניברסיטת Chuo, זיהתה לראשונה את המאפיינים של הכרת הבעות פנים של ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, ע"י מדידת התגובה ההמודינמית במוח. והצביעו על האפשרות שהבסיס העצבי להכרה של הבעות הפנים בילדי ADHD שונה מזה של ילדים רגילים.
קבוצת המחקר בחנה תמונות של הבעת שמחה או הבעת כעס אצל 13 ילדים עם ADHD ו- 13 ילדים ללא הפרעות קשב, וזיהתה את אזור המוח הפעיל באותה העת. השתמשו בספקטרוסקופיה אינפרה אדומה לא פולשנית למדידת פעילות המוח. אור אינפרה אדום, שצפוי לעבור דרך הגוף, הוקרן דרך הגולגולת והאור שנספג או שהתפזר נמדד. כוח האור תלוי בריכוז ב-oxyhemoglobin אשר נותן את החמצן לתאי העצב לשם פעילותם.
התוצאה הייתה שילדים עם התפתחות רגילה הראו תגובה המודינמית משמעותית להבעת שמחה וגם לביטויי כעס, באונה הימנית של המוח. מאידך, ילדים עם ADHD הראו תגובה המודינמית משמעותית במוח, רק להבעות שמחה, אולם לא נצפתה פעילות ספציפית של המוח להבעות כעס. הבדל זה בבסיס העצבי להכרה בהבעות פנים, הינה האחראית לירידת ערך ההכרה החברתית ומיסוד מערכות יחסים."
ADHD: Brains not recognizing angry expressions
National Institutes of Natural Sciences
הערותיי: מחקר יפני נחמד שעדיין בחיתוליו, אולם משהו בכ"ז ניתן להכיל ממנו. כפי שהערתי למאמר הקודם על תנועות עיניים בלתי רצוניות, אין ספק שהבעות פנים, לא רק של שמחה וכעס אלא גם עצב ודיכאון, ואוסיף גם תנועות גוף תזזיטיות ואימפולסיביות ועוד, יכולות להעיד על קשיים רגשיים-נפשיים בילד. בתהליך אבחון קליני הבעות פנים ותנועות גוף יכולות להוסיף נדבך אבחוני ולסייע למאבחן.